Název předmětu | Žurnalistická specializace - ekonomická |
---|---|
Kód předmětu | KZU/ZSEB |
Organizační forma výuky | Seminář |
Úroveň předmětu | Bakalářský |
Rok studia | nespecifikován |
Semestr | Zimní a letní |
Počet ECTS kreditů | 3 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinně-volitelný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
1. vymezení oblasti a pole zájmu ekonomické žurnalistiky; ekonomika, hospodářství a ekonomie; specifika ekonomického zpravodajství a publicistiky 2. periodika věnovaná dané oblasti (speciální periodika, on-line portály a RTV pořady obecně, rubriky všeobecných deníků, týdeníků a měsíčníků), rozdíly, struktura témat a žánrů; praktická analýza aktuálních mediálních sdělení (zjištění současného stavu) 3. hlavní informační zdroje, instituce a organizace 4. specifika zpracování získaných informací z oblasti ekonomiky 5. zákonný rámec a etické limity práce ekonomického žurnalisty - tlaky institucí, včetně zaměstnavatele; reklama, skrytá reklama 6. - 13. tvorba, diskuse a analýza vlastních komunikátů
|
Studijní aktivity a metody výuky |
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Výstupy z učení |
Cílem kursu je vést studenty k soustavnému sledování a žurnalistickému zpracovávání témat z oblasti ekonomiky. Obecné vědomosti, které studenti získali v průběhu dosavadního studia (Zpravodajství, Publicistika, Základy ekonomie), budou v rámci předmětu doplněny a rozšířeny o specifické informace a dovednosti, které umožní absolventům vykonávat práci žurnalisty odborně zaměřeného na oblast ekonomické žurnalistiky. V úvodních hodinách budou studenti seznámeni s šíří dané oblasti, základními informačními zdroji a strukturou periodik či jejich částí (rubrik), která/é se věnují ekonomické žurnalistice, stejně jako se specifiky žurnalistické práce v dané oblasti. Předmětem zájmu budou způsoby získávání informací v ekonomické sféře, práce se zdroji, etické aspekty práce, ohled na publikum. V dalších hodinách kursu budou pak již prakticky "pokrývat" oblast ekonomické žurnalistiky, aktivně vyhledávat a zpracovávat aktuální či zajímavá témata a vytvářet (plnit vlastními komunikáty) ekonomickou rubriku na katederním e-zinu.
Student si osvojí praktické kompetentce a profesní rutiny disponující ho k samostatné činnosti v dané specializaci a bude připraven na praktickou část státní závěrečné zkoušky. |
Předpoklady |
nespecifikováno
KAE/MI ----- nebo ----- KAE/UEZU |
Hodnoticí metody a kritéria |
Analýza výkonů studenta
Požadavky k zápočtu Vyžadováno bude pravidelné sledování tištěných celostátních periodik zaměřených na ekonomiku a ekonomických suplementů či částí alespoň jednoho celostátního deníku. Sledovány budou rovněž ekonomicky zaměřené pořady v elektronických médiích. Z výše uvedených médií budou vedle vlastní produkce čerpány příklady pro analýzy. Šest příspěvků na zvolená témata. Příspěvky budou zveřejněny na katederním e-zinu, jeden delší semestrální projekt (může být ve skupině 2-3 studentů) - např. analýza určitého periodika/rubriky apod. (dle předchozí domluvy s vyučujícím). Kolokvium: rozprava formou obhajoby vypracovaných komunikátů a prověření získaných teoretických znalostí podle tematických okruhů kursu. |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Žurnalistika (2015) | Kategorie: Publicistika, knihovnictví a informatika | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: - |