Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
1. Zpravodajství informativní 2. Zpravodajství interpretativní 3. Zpravodajství zábavní 4. Publicistika analytická 5. Publicistika manipulativní 6. (Ne)existence esetetického rozměru žurnalitické produkce, zábavnost 7. Tematický diskurz jako prostředek změny náhledu na společenské téma či změny chování 8. Tematický diskurz jako prostředek projede komodity 9. Smíšené jazykové a obrazové sdělení 10. Projevy politiků 11. Reklamní sdělení
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Smyslem kursu je přblížit studentům nežurnalistických oborů prostředky, kterých užívají média k působení na své příjemce. Předmět může být chápán jako kurs mediální sebeobrany, jehož cílem je osvojení si základů poučené percepce žurnalistických textů. Využívány budou novinové, televizní, rozhlasové materiály.
Osvojení si znalostí, které umožní účastníkům kurzu identifikovat v žurnalistických, politických a reklamních sděleních prvky manipulace.
|
Předpoklady
|
Elementární jazyková kompetence, jazykový cit.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
Zápočet: analýza žurnalistického, politického, reklamního komunikátu.
|
Doporučená literatura
|
-
ČMEJRKOVÁ, S. - HOFFMANNOVÁ, J. (ed.). Jazyk, média, politika. Praha: Academia, 2003..
-
Hoffmannová, J. Teorie kontextualizace: vzájemné působení jazyka a neverbálních prostředků, Sas, 55, 1994, s. 51 - 57.
-
Jílek, V. Žurnalistické texty jako výsledek působení jazykových a mimojazykových vlivů, Olomouc 2009, 120 s., příloha CD..
-
McQuail, D. (2002). Úvod do teorie masové komunikace.. Praha: Portál.
-
Schmidt, W., kol. Funktional-kommunikative Sprachbeschreibung. Theoretisch-methodische Grundlegung, Berlin 1981..
|