Předmět: Žurnalistická studia 1

» Seznam fakult » FIF » KZU
Název předmětu Žurnalistická studia 1
Kód předmětu KZU/ZS1NB
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Páral Karel, Mgr. et Mgr. Ph.D.
  • Orság Petr, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Struktura kursu/rámcový přehled témat: 1. Žurnalistika jako profese I. Necelá dvě století: od emancipace žurnalistiky od jiných spřízněných povolání a její profesionalizace k opětovné deprofesionalizaci/laicizaci a hybridizaci. 2. Žurnalistika jako profese II. Kdo je dnes novinář? Od autorizovaného vykladače a gatekeepera k bloggerovi. Tradiční (profesionální) žurnalistika vs. občanská (laická) žurnalistika. Hledání nové definice. 3. Proměny novinářských profesí a chodu redakce vlivem digitalizace - redakční systémy, web jako odnož, zrcadlo i hegemon. 4. Specifika online žurnalistiky. 5. Současné podoby regionální žurnalistiky I.: vlivy lokálních hráčů i nadnárodních koncernů. Lokální a hyperlokální žurnalistika v čase sociálních sítí. 6. Současné podoby regionální žurnalistiky II. 7. Investigativní žurnalistika - globální i lokální; "malé kauzy" vs. možnosti transnacionální spolupráce? 8. Zahraniční zpravodajství v časech globální vesnice, internetu a Google Earth. 9. Nové podoby publicistiky v online prostředí: od blogu k memu; transformace tradičních žánrů. 10. Informace vs. desinformace. Žurnalistika v éře digitálních fake news. 11. Novinář nebo propagandista? Hybridní informační války a role novinářů v nich.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Žurnalistika euroatlantického civilizačního okruhu v současné době čelí zásadním výzvám. Technologické a ekonomicko-politické tlaky staví novinářskou profesi před dříve nebývalá dilemata. Vzestup obliby laických informačních i dezinformačních forem v online prostředí internetu na straně jedné a pokles důvěry v profesionální žurnalistiku na straně druhé jsou symptomy procesu/ů, které rozkolísávají roli tradičně chápané žurnalistiky jako jedné z konstitutivních komponent demokratické společnosti, současně ale vytváří prostor pro redefinici její společenské úlohy. Digitální komunikační revoluce, jejíž je tradiční žurnalistika součástí a zároveň "obětí", zrcadlí obecnější trendy a posuny v západních společnostech. V Česku se k této obecné mediamorfóze žurnalistiky přidávají ještě místní specifika související s vývojem profese v posledním bezmála století, kdy byli čeští novináři opakovaně vystavováni radikálním mocenským tlakům a jejich emancipace od závislosti na politické moci a obhajoba profesní autonomie byla/je o to obtížnější. Součástí těchto specifik jsou i aktuální profesní dilemata, která před novináře staví změny vlastnické struktury podstatné části tuzemských médií. Kurs se snaží - za nezbytné kontextualizace historické - tyto naznačené změny postihnout a posluchačům představit vybrané aspekty uvedené problematiky, jak se dotýkají samotných novinářů, jejich práce, chodu redakcí i produkce různých typů mediálních sdělení.
Student prokazuje porozumění roli žurnalistiky v současné společenosti i jejích aktuálních proměn a problémů. Student chápe aktuální situaci (nejen) tuzemské žurnalistiky v širších společensko-politických, ekonomických a kulturních souvislostech.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
- dílčí písemné atestace v průběhu semestru (prověřující znalost zadávané literatury) - prezentace na vybrané (a předem konzultované) téma v délce max. 15-20 min. Součástí prezentace je zpracování handoutu v rozsahu 1-2 normostrany, vč. seznamu použité literatury. Handout student zavěšuje do moodle 5 dní před prezentací. - kolokvium, která formou rozpravy nad tématy kursu prověří znalost přednášené látky abude rovněž obhajobou seminární práce Průběžné testy ověřuji dílčí znalosti probírané problematiky. Závěrečná ústní atestace komplexně rekapituluje znalosti z přednášek a předepsané povinné literatury kurzu. Před přistoupením k závěrečné atestaci student přednese prezentaci na vybrané téma, které se vztahuje k některému z okruhů kurzu. Povinnou součástí prezentace je zpracování handoutu v rozsahu 1-2 normostrany, vč. seznamu použité literatury. Handout student zavěšuje do moodle 5 dní před prezentací. Pokud nebude handout odevzdán v termínu, není možné uznat prezentaci za splněnou a student nemá nárok na udělení zápočtu.
Doporučená literatura
  • ČUŘÍK, J. A KOL. (2012). Nové trendy v médiích I.. Brno: Masarykova univerzita.
  • DEUZE, M. (2015). Media life. Život v médiích.. Praha.
  • HALLIN, D. ? MANCINI, P. (2008). Systémy médií v postmoderním světě.. Praha.
  • JAKUBOWICZ, K. (2013). Nová ekologie médii. Konvergence a metamorfoza.. Zlín: Verbum.
  • MCQUAIL, D. (2016). Žurnalistika a spolecnost. Praha.
  • MORAVEC, V. (2016). Média v tekutých časech: konvergence audiovizuálních médií v ČR. Praha.
  • MOTAL, J. A KOL. (2012). Nové trendy v médiích II.. Brno.
  • SCHUDSON, M. (2011). Why Democracies Need an Unlovable Press.. Cambridge.
  • TRAMPOTA, T. (2006). Zpravodajství. Praha.
  • VOLEK, J. - URBÁNIKOVÁ, M. (2017). Čeští novináři v komparativní perspektivě. Hybridní, virtuální a mizející žurnalisté v post-transformační fázi.. Praha, Brno.
  • WAHL-JORGENSON, K. ? HANITZSCH, T. (edd.). (2009). Handbook of Journalism Studies. London.
  • WASCHKOVÁ CÍSAŘOVÁ, L. (2013). Český lokální a regionální tisk mezi léty 1989 a 2009. Brno.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Mediální studia se specializací na žurnalistická studia (2019) Kategorie: Publicistika, knihovnictví a informatika - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Mediální studia (2019) Kategorie: Publicistika, knihovnictví a informatika - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Mediální studia se specializací na kulturální studia (2019) Kategorie: Publicistika, knihovnictví a informatika - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Mediální studia se specializací na komunikační studia (2019) Kategorie: Publicistika, knihovnictví a informatika - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -