Vyučující
|
-
Zámečník Hadwiger Lukáš, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Věda a pseudověda. Proměna postavení vědy ve 20. století. Kritika vědy a opodstatněnost této kritiky. Interdisciplinarita a transdisciplinarita. 2. Povaha matematického uni(multi)verza. Svět(y) matematiky a jeho(jich) rozrůstání. Největší matematické problémy a jejich řešení. 3. Axiomy matematiky. Od formalismu k matematice bez axiomů. Hilbertova výzva, Gödelova (Turingova) omezení a možné cesty "za hranice". 4. Vypočitatelnost a nevypočitatelnost, zrození výpočetního stoje. Turingův stroj a algoritmus. Paralelní počítač a nealgoritmizovatelné problémy. 5. Kvantová mechanika, její proměny a současná podoba. Podoba fyzikální reality po Schrödingerovi a Heisenbergovi. Paradoxy kvantové fyziky a jejich vysvětlení. 6. Teorie relativity a fyzikální kosmologie. Neeukleidovské geometrie a podoba(y) vesmíru. Povaha času v teorii relativity. 7. Snění o finální teorii. Superstruny a M-teorie, povaha vztahu fyziky a matematiky. Hypotetická podoba fyziky po objevu TOE. 8. Nelineární termodynamika a teorie chaosu. Povaha času v termodynamice. Věda o chaosu nebo chaos ve vědě? 9. Co je život? Molekulární biologie a hypotéza sobeckého genu. Výhody a slabiny biologického redukcionismu. Dogmata molekulární biologie a jejich zpochybnění. 10. Alternativy k hypotéze sobeckého genu. Biofyzika, samoorganizace a biologický strukturalismus. Meze matematického modelování života. 11. Neurobiologie, struktura a funkce mozku. Metody zkoumání mozku. Spor o lokalizaci mozkových funkcí. 12. Kognitivní věda, příklad transdisciplíny. Klíčové otázky: vědomí a sebevědomí, paměť, inteligence ad. 13. Mohou stroje myslet? "Umělá" versus "přirozená" inteligence. Možnosti konekcionismu a další přístupy.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Výstupy z učení
|
Cílem seminářů a přednášek je zprostředkovat studentům žurnalistiky základní vhled do problematiky přírodních věd, který jim následně umožní kvalifikovanější přístup k produkci informací přírodovědného obsahu. Kurz bude zaměřen na vývoj vědy ve 20. století, nevyjímaje však historické souvislosti klíčových objevů. Konkrétně budou prezentovány proměny matematiky, výpočetní techniky, fyziky, chemie, škály disciplín mezi biologií a kognitivní vědou ad.
Student získá základní vhled do problematiky přírodních věd.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška
Zápočet: Absolvování zápočtového testu Kolokvium: prověření získaných teoretických znalostí podle tematických okruhů kursu.
|
Doporučená literatura
|
-
Barrow, J.D. Pí na nebesích. Praha, Mladá fronta, 2000.
-
Coveney, P., Highfield, R. Mezi chaosem a řádem. Praha, Mladá fronta, 2003.
-
Damasio, A. Descartův omyl. Praha, Mladá fronta, 2000.
-
Dawkins, R. (1998). Sobecký gen.. Mladá fronta, Praha.
-
Einstein, A. Jak vidím svět. Praha, Nakladatelství Lidové noviny, 1993.
-
Gleick, J. Chaos: Vznik nové vědy. Brno 1996.
-
Kauffman, S.A. Čtvrtý zákon. Praha, Paseka, 2004.
-
Weinberg, S. (1996). Snění o finální teorii. Hynek, Praha.
|