Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
1. Zpravodajská norma 2. Funkce (cíle, záměry) jako základní formativní prostředek volby výrazových prostředků v textech 3. Sekvenčnost ve zpravodajství 4. Žánrově nezačlenitelné texty 5. Publicistika - normy, zásady 6. Publicistika - typy publicistiky vzhledem k funkcím 7. Publicistika - způsoby naplnění, užívání výrazových prostředků, kompozice 8. Tematický diskurz 9. Textový komplex, jeho strukturace
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
V oblasti věnované žurnalistickému zpravodajství se předmětem zájmu stane konfrontace, srovnání normativně podaného nepříznakového zpravodajství se zpravodajstvím nesoucím jiné než informativní hodnoty. V části věnované publicistice budou sledovány a nacvičovány prostředky naplnění cílů a záměrů, zejména persuazivních, zíkávacích, ekukativních a zábavních.
Schopnost vytvářet texty s potenciálem naplnit autorský záměr.
|
Předpoklady
|
Předmět navazuje na předměty Lexikologie a stylistika 1, 2
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou, Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta
- identifikovat, klasifikovat a analyzovat zpravodajská a publicistická sdělení v tištěných i elektronických médiích; - poznat jejich specifické kompoziční a jazykové prostředky; - určit charakteristické rysy jednotlivých masmédií ve vztahu ke zpravodajství a publicistice; - tvořit tištěná či audiovizuální zpravodajská a publicistická sdělení s využitím jejich specifických prostředků a postupů.
|
Doporučená literatura
|
-
Bartošek, J.. Zpravodajství a publicistika, FF UP, Olomouc 2001..
-
Burns, L. S. Žurnalistika, Portál, Praha 2004.
-
Jílek, V. Lexikologie a základy stylistiky nejen pro žurnalisty. Olomouc 2006..
-
Jílek, V. Žurnalistické texty jako výsledek působení jazykových a mimojazykových vlivů, Olomouc 2009, 120 s., příloha CD..
|