Vyučující
|
-
Zahrádka Pavel, doc. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod do estetiky, estetika a kultura, estetika kultury 2. Spory o umění, umění a/vs. kultura 3. Vysoké/-á versus populární umění/kultura 4. Problém platnosti estetického hodnocení 5. Umění a ideologie 6. Feministická estetika 7. Estetika, politika a ideologie 8. Estetické aspekty moci 9. Umění a symbolické násilí 10. Závěrečná diskuse
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení
|
Výstupy z učení
|
Kurs Základy mediálních studií navazuje na Úvod do terie mediální komunikace a je věnován hlubšímu rozboru problematiky mediální komunikace jakožto ústředního tématu mediálních studií. Studenti se seznámí se základními tématy oboru mediální studia a jednotlivými teoretickými a analytickými přístupy, které se na poli tohoto oboru uplatňují. V první části kursu kursu bude pozornost věnována nastínění šíře záběru mediálních studií a jejich paradigmatické struktuře - tj. přehledu jednotlivých využívaných teoretických a analytických přístupů. Druhá část bude zaměřena na možnosti využití získaných poznatků pro reflexi žurnalistických komunikátů. V závěru kursu budou studenti seznámeni s klíčovými teoriemi, popisujícími různé roviny a aspekty procesu mediální komunikace.
Student získá kompetence dané osnovou kurzu
|
Předpoklady
|
Cílem kursu je představit vybrané základní problémy a témata estetiky a podrobit je kritické analýze z hlediska kulturálních studií. Řešení vybraných problémů "čisté" estetiky budeme hledat za hranicemi tohoto oboru v oblasti sociálních, politických a ekonomických vztahů. Dále se budeme zabývat současnou kritikou umění a estetiky jako ideologického prostředku, který slouží k prosazení symbolického násilí a ospravedlňování sociální nerovnosti.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška
1. Prezentace referátu dle zadání a určených termínů 2. Závěrečné kolokvium
|
Doporučená literatura
|
-
Berger, John. Ways of Seeing, Penguin: London, 1972..
-
CARROLL, Noël. (1998). A Philosophy of Mass Art. Oxford.
-
Debord, Guy. Společnost spektáklu. Praha: Intu, 2007.
-
Mitchell, Thomas. Iconology: Image, Text, Ideology. Chicago: University of Chicago Press, 1986..
-
Novitz, David. "Ways of Artmaking: The High and the Popular in Art" in: British Journal of Aesthetics, 29 (1989), 213-229..
-
PACHMANOVÁ, Martina. Věrnost v pohybu. Hovory o feminismu, dějinách a vizualitě. Praha: One Woman Press, 2001.
-
PETERSON, Richard. , "Understanding Audience Segmentation: From Elite and Mass to Omnivore and Univore" in: Poetics 21 (1992), s. 243-258.
-
Veblen, Thorstein. Teorie zahálčivé třídy, Praha: Sociologické nakladatelství, 1999..
|