Vyučující
|
-
Libicher Miroslav, Mgr.
-
Bína Daniel, doc. PhDr. Ph.D.
-
Peterová Věra, Mgr. Ph.D.
-
Sloboda Zdeněk, Mgr. Ph.D.
-
Foret Martin, Mgr. Ph.D.
-
Bartošová Monika, Mgr.
-
Novotná Šárka, Mgr.
-
Horák Lukáš, Mgr.
-
Horáková Jitka, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
ad 1. varianta "Nezápadní filmová kultura" Obsah: 1) Globální vs. lokální poetika ve světovém filmu 2) Úvod do problematiky populárních kinematografií 3) Kinematografie čínských teritorií I pevninská Čína (ČLR) 4) Kinematografie čínských teritorií II Hong Kong a Tchaj-wan 5) Kinematografie čínských teritorií III - čínský akční film (wuxia, kung-fu, heroic blooshed) 6) Kinematografie arabských zemí I - Egypt 7) Kinematografie arabských zemí II Libanon, Sýrie, Palestina ad. 8) Kinematografie Turecka 10) Kinematografie Jižní Korey 11) Kinematografie Severní Korey 12) Kinematografie jihovýchodní Asie - Indonésie, Thajsko, Filipíny ad. Základní literatura: BORDWELL, David.Planet Hong Kong: Popular Cinema and the Art of Entertainment. Cambridge, Mass.: Harvard University Press, 2000. ISBN 0674002148. CIECKO, Anne Tereska.Contemporary Asian Cinema: Popular Culture in a Global Frame. English ed. New York: Berg, 2006. ISBN 1845202376. ad 2. varianta "Manipulace a propaganda": Obsah: 1) Komunikace 2) Komunikační funkce 3) Narušená komunikace 4) Jazyk ideologie 5) Manipulace 6) Propaganda fenomén posledních pěti století 7) Demokratická propaganda (systémová vs. nesystémová) 8) Totalitní propaganda 9) Normalizační seriál a propaganda 10) Jedno téma pohledem dvou propagand 11) Propaganda současného světa - sociální sítě 12) Shrnutí Základní literatura: Aulich, J.: Válečné plakáty: zbraně hromadné komunikace. Praha: Naše vojsko, 2009. Fidelius, P.: Řeč komunistické moci. Praha 1998. Kontexty propagandy. Editor Miroslav Kouba, Dagmar Magincová, Ivo Říha. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2012. Kouřil, V.: Předpoklady liberálního dorozumívání: Model propagandy E. S. Hermana a N. Chomského. In: Volek, J. - Binková, P. (eds.): Média a realita. Brno: Masarykova univerzita. 2003. McChesney, Robert: Problém médií. Jak uvažovat o dnešních médiích. Grimmus 2009. Verner, Pavel. Propaganda a manipulace. Vyd. 1. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského, 2011.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Náplň kurzu je "Volitelný seminář (výběrový)" variabilní a je upřesněna dle aktuální nabídky katedry vždy před zahájením semestru (spolu se zveřejněním rozvrhu na daný semestr). V ZS 2018/2019 je náplní kursu: 1. seminář "Nezápadní filmová kultura" určený pouze studentům MAGISTERSKÉHO studia oborů Mediální studia a Kulturální studia a vedený Mgr. Libicherem (s výukou ve středu 16:45-18:15) 2. seminář "Manipulace a propaganda" určený pouze studentům 2. a 3. ročníku BAKALÁŘSKÉHO studia oboru Žurnalistika a vedený Mgr. Horákovou a Mgr. Horákem (s výukou v pondělí 15:00-16:30) ad 1. Cílem kurzu je představit studentům na příkladu vybraných (převážně asijských) národních a regionálních kinematografií populární filmovou kulturu vznikající mimo západní kulturní prostor. Výklad bude veden především z pozice kulturálních studií a poetiky filmu. Zaměří se na specifika filmové produkce i diváctví v probíraných zemích, pnutí mezi lokálními a globálními kulturními / estetickými prvky a na způsoby, jakými může znalost nezápadní filmové tvorby přispět k chápání populární kinematografie jako takové. Studentům též budou představeny zdroje, z nichž mohou o každé z představených národních kinematografií načerpat hlubší informace. ad 2. Cílem kurzu je přiblížit studentům využití komunikace jako nástroje přesvědčování, zastrašování, manipulace a mocenské a konzumní propagandy v totalitních i demokratických systémech na konkrétních mediálních příkladech. Zabývat se budeme politickými procesy, propagandistickými filmy, seriály, reklamou, fake news. Ukážeme si, jak jednotlivé systémy s médii pracují, jaké využívají prostředky a proč. Východiskem budou mediální, pragmatické a lingvistické teorie. Předpokladem je i znalost reálií 20. a 21. století.
I. varianta "Nezápadní filmová kultura": Absolvent kurzu bude obeznámen se stručnou historií probíraných kinematografií a s jejich kulturními specifiky. Získá širší, méně etnocentrický přehled o fenoménu populární kinematografie, bude schopen docenit estetické kvality nezápadních filmů, porozumí jejich poetice a bude znát širší historický, kulturní a produkční kontext, z něhož tato poetika vyrůstá. II. varianta "Manipulace a propaganda":
|
Předpoklady
|
ad 1. varianta "Nezápadní filmová kultura": Kurz je otevřen všem studentům se zájmem o danou problematiku. U frekventantů se nicméně předpokládá obeznámenost s obecnými základy studia populární kultury a nejlépe i se základními pojmy spjatými se studiem filmu (zájemcům, kterým tyto znalosti chybí, lze doporučit prostudovat si knihu KOKEŠ, Radomír D. Rozbor filmu. Brno: Filozofická fakulta Masarykovy univerzity, 2015, s. 1355). Výklad bude přizpůsoben zejména studentům magisterského stupně. ad 2. varianta "Manipulace a propaganda":
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta, Seminární práce
ad 1. varianta "Nezápadní filmová kultura": K úspěšnému absolvování kurzu bude požadována docházka na semináře (tolerovány jsou 2 absence), úspěšné plnění průběžných úkolů (např. načítání výňatků z literatury) a složení závěrečného kolokvia, které bude probíhat formou diskuze nad zhlédnutými filmy v kontextu probírané látky. V průběhu kurzu musí každý student samostatně zhlédnout minimálně 12 filmů z množiny těch, které mu budou doporučeny (či schváleny) vyučujícím. ad 2. varianta "Manipulace a propaganda": K úspěšnému absolvování je požadována docházka na semináře (max. dvě neomluvené absence) a aktivní účast v hodinách. Studenti si vyberou téma svého referátu na úvodní hodině a ten zpracují do písemné podoby a zároveň odprezentují v hodině.
|
Doporučená literatura
|
|