Vyučující
|
-
Rufer Bílá Anna, Mgr. Ph.D.
-
Libicher Miroslav, Mgr.
-
Bína Daniel, doc. PhDr. Ph.D.
-
Peterová Věra, Mgr. Ph.D.
-
Sloboda Zdeněk, Mgr. Ph.D.
-
Foret Martin, Mgr. Ph.D.
-
Bartošová Monika, Mgr.
-
Novotná Šárka, Mgr.
-
Horák Lukáš, Mgr.
-
Horáková Jitka, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
ad 1: 1) Úvod do problematiky I 2) Úvod do problematiky II 3) Hoaxy, dezinformace, manipulace 4) Psychologická perspektiva 5) Sociopolitická perspektiva 6) Argumentační klamy a persvazivní techniky 7) Možnosti odhalování dezinformací / manipulací 8) Fact-checking 9) Konkrétní dezinformační kauzy I 10) Konkrétní dezinformační kauzy II 11) Studentské referáty I 12) Studentské referáty II Základní literatura: GARDNER, Peter S. New directions: reading, writing, and critical thinking. 2nd edition. Cambridge: Cambridge University Press, 2005. Cambridge academic writing. ISBN 0521541735. CIALDINI, Robert B. Zbraně vlivu: manipulativní techniky a jak se jim bránit. V Brně: Jan Melvil, 2012. Žádná velká věda. ISBN 978-80-87270-32-5. ad 2: 1) Film a společnost v Indii I 2) Film a společnost v Indii II 3) Film a společnost v Indii III 4) Film a společnost v Indii IV 5) Naše filmy, jejich filmy - poetologická specifika indické kinematografie 6) Zamilovaný terminátor - problematika žánrovosti a teorie rasy (rasa theory) 7) Proč Indové tančí kolem stromů - význam a funkce hudebních scén 8) Od indického Chaplina k indickému Rambovi - transkulturní výpůjčky a kultura remaků 9) Orientalismus? Okcidentalismus? - reprezentace jiných kultur v indickém filmu 10) Bohové před kamerou, bohové za kamerou - indický film a náboženství 11) Od kompozitní kultury k hindskému národu - indický film a menšiny 12) (Vi)desi girls, (vi)desi boys - indický film a genderová problematika Základní literatura: HOGAN, Patrick Colm. Understanding Indian Movies: Culture, Cognition, and Cinematic Imagination. Austin: University of Texas Press, 2008. Cognitive approaches to literature and culture series. ISBN 978-0292721678. PRASAD, M. Madhava. Ideology of the Hindi film: A Historical Construction. 1. New York: Oxford University Press, 1998. ISBN 019564218X. Doporučená literatura: BHASKAR, Ira a Richard ALLEN. Islamicate Cultures of Bombay Cinema. 1. New Delhi: Tulika Books, 2009. ISBN 81-894-8753-1. DWYER, Rachel. Filming the Gods: Religion and Indian cinema. 1. New York: Routledge, 2006. ISBN 02-030- 8865-4. MISHRA, Vijay. Bollywood Cinema: Temples of Desire. 1. New York: Routledge, 2002. ISBN 0-4159-3014-6. JOSHI, Priya. Bollywood's India: A Public Fantasy. New York: Columbia University Press, [2015]. ISBN 978-0-231-16960-8. VASUDEVAN, Ravi. The Melodramatic Public: Film Form and Spectatorship in Indian Cinema. 1. New York: Palgrave Macmillan, 2011. ISBN 0230247644. WRIGHT, Neelam Sidhar. Bollywood and Postmodernism: Popular Indian cinema in the 21st Century. Edinburgh: Edinburgh University Press, 2015. ISBN 9780748696345.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Náplň kurzu je "Volitelný seminář (výběrový)" variabilní a je upřesněna dle aktuální nabídky katedry vždy před zahájením semestru (spolu se zveřejněním rozvrhu na daný semestr). V LS 2019/2020 jsou náplní kursu dva semináře, oba vedené Mgr. Miroslavem Libicherem: 1. "Fake news, dezinformace, hoaxy: mediální manipulace a jejich odhalování" určený pouze studentům BAKALÁŘSKÉHO studia oboru Žurnalistika (s výukou ve čtvrtek 13:15-14:45) 2. "Bollywood jako popkulturní fenomén" určený pouze studentům MAGISTERSKÉHO studia oborů Mediální studia a Kulturální studia (s výukou ve středu 13:15-14:45) Ad 1: Cílem kurzu je umožnit studentům získat a procvičit si dovednosti spojené s odhalováním mediálních manipulací, kritickým čtením a fact-checkingem. Důraz proto bude kladen na samostatnou práci studentů v malých skupinách a aktivní diskuze. Jako finální výstup semináře studenti zpracují odborné texty věnované příslušné problematice, které budou publikovány na webu. Ad. 2: Cílem kurzu je seznámit studenty na odborné úrovni s fenoménem indické populární kinematografie, zejména s jejím hindsky mluveným segmentu nazývaným též Bollywood. První třetina semináře bude diachronní perspektivou sledovat vývoj hindsky mluveného filmu v návaznosti na společenské, kulturní, ekonomické a politické změny v samotné Indii. Zbylé lekce se budou ze synchronního pohledu věnovat fenoménům, které jsou v souvislosti s indickým populárním filmem nejčastěji studované. Studentům bude ke každé lekci doporučována literatura i konkrétní filmy ke zhlédnutí, seminář však bude postaven především na frontální výuce (přednášení, projekce filmových ukázek).
Ad 1: Absolvent kurzu získá přehled o studované problematice, bude schopen rozpoznat manipulativní techniky v mediálních obsazích a naučí se ověřovat faktická tvrzení. Ad 2: Absolvent kurzu získá přehled o dějinách a specificích hindské populární kinematografie v širším kulturním a politickém kontextu. Bude chápat, jakým způsobem indická filmová tvorba navazuje na lokální formy tradiční kultury a jakým způsobem pracuje s vlivy současné západní popkultury jakou představuje třeba Hollywood. Porozumí taktéž jejím poetickým strategiím a způsobům, jakým oslovuje indická i zahraniční publika.
|
Předpoklady
|
ad 1: Kurz je otevřen všem zájemcům ze strany studentů bakalářského stupně. Předpokládá se základní schopnost kritického myšlení, argumentace a práce s textem. ad 2: Kurz je otevřen všem studentům se zájmem o danou problematiku. U frekventantů se nicméně předpokládá obeznámenost s obecnými základy studia populární kultury a nejlépe i se základními pojmy spjatými se studiem filmu (zájemcům, kterým tyto znalosti chybí, lze doporučit prostudovat si knihu KOKEŠ, Radomír D. Rozbor filmu. Brno: Filozofická fakulta Masarykovy univerzity, 2015, s. 13-55). Doporučit lze samozřejmě i publikace alespoň stručně představující společensko-kulturní kontext Indie (např. FILIPSKÝ, Jan. Indie. Praha: Libri, 2003). Výklad bude přizpůsoben zejména studentům magisterského stupně. Kurz je zamýšlen jako pokračování kurzu Nezápadní filmová kultura, jeho předchozí absolvování však není podmínkou.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta, Seminární práce
ad 1: K úspěšnému absolvování kurzu bude požadována pravidelná docházka (tolerovány jsou 2 absence), aktivní účast v hodinách a zdárná realizace zadaného úkolu, který bude sestávat z ústní prezentace přímo na semináři a jejím následném zpracování do podoby publikovatelného textu. ad 2: Předmět se uzavírá zápočtem a kolokviem. Ke splnění zápočtu bude vyžadována docházka (tolerovány jsou 2 absence) a sepsání seminární práce v rozsahu 5 - 10 normostran na téma prokonzultované s vyučujícím. Závěrečné kolokvium poté proběhne formou kritické rozpravy nad seminární prací.
|
Doporučená literatura
|
|