Předmět: Volitelný seminář (výběrový) 1

» Seznam fakult » FIF » KZU
Název předmětu Volitelný seminář (výběrový) 1
Kód předmětu KZU/VSV1N
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Libicher Miroslav, Mgr.
  • Bína Daniel, doc. PhDr. Ph.D.
  • Peterová Věra, Mgr. Ph.D.
  • Sloboda Zdeněk, Mgr. Ph.D.
  • Bartošová Monika, Mgr.
  • Novotná Šárka, Mgr.
  • Horák Lukáš, Mgr.
  • Horáková Jitka, Mgr.
  • Rufer Bílá Anna, Mgr. Ph.D.
  • Veit Zdeněk, Mgr.
  • Páral Karel, Mgr. et Mgr. Ph.D.
  • Koubský Petr, Ing. CSc.
Obsah předmětu
1. Úvodní hodina, nová média: základy, tradiční vs. nová média 2. Problematika "novosti", znaky nových médií, digitalizace technooptimismus a technopesimismus, nová média a žurnalistika 3. Nová média a dopady na společnost: technocentrické vs. sociocentrické teorie, síťová společnost, informační společnost, digital divide, knowledge gaps, společnost spektáklu 4. Nová média a dopady na společnost II: pozitivní vs. negativní dopady na společnost, kritika, diskuze studentů, dopady na žurnalistiku 5. Nová média a/jako sociální sítě: specifika sociálních sítí, současné sociální sítě, technologie a kultura konvergence 6. Nová média a/jako tištěná média: specifika online žurnalistiky, možnosti občanské žurnalistiky, sociální sítě jako prostor pro získávání a šíření informací (i dezinformací) 7. Nová média a/jako rozhlas: dopady nových médií na rádio a populární hudbu obecně, webrádia, podcasty, možnosti prozumentství 8. Nová média a/jako televize: dopady nových médií na audiovizi (fikční i faktuální TV), specifika streamovacích služeb, webseriály, VoD, bingewatching 9. Nová média a proměna mediálních publik: participativní kultura, rozptýlené publikum, prozument, virtuální komunity, aktivismus publik a možnost jejich mobilizace 10. Nová média a noví tvůrci: sítě jako zaměstnání - youtubeři a influenceři 11. Nová média a etické výzvy: regulace internetu a sociálních sítí, copyright, etické kodexy, ochrana dětí a mladistvých před citlivými obsahy

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
Náplň kurzu je "Volitelný seminář (výběrový)" variabilní a je upřesněna dle aktuální nabídky katedry vždy před zahájením semestru (spolu se zveřejněním rozvrhu na daný semestr). V ZS 2022/2023 je náplní volitelný výběrový seminář: "Nová média a žurnalistika" pod vedením Mgr. Anny Bílé Cílem kurzu je představit současnou situaci na poli nových médií zejména ve vztahu k tradičním médiím a jejich konvergenci, ale i k formám soudobého publika. Zaměří se na široké možnosti využití nových médií jak pro osobní využití, tak i pro skupinovou či masovou komunikaci.
(podrobnosti viz moodle)
Předpoklady
(podrobnosti viz moodle)

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta, Seminární práce

K úspěšnému absolvování kurzu je požadována docházka na semináře (max. 2 absence) a také aktivita na hodinách, zejm. v diskuzích. Kurz je zakončen zápočtovým testem. K úspěšnému zakončení je v testu potřeba získat 80 %.
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Žurnalistika (2019) Kategorie: Publicistika, knihovnictví a informatika - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Žurnalistika (2022) Kategorie: Publicistika, knihovnictví a informatika - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -