| Název předmětu | Volitelný seminář (výběrový) 1 |
|---|---|
| Kód předmětu | KZU/VSV1N |
| Organizační forma výuky | Seminář |
| Úroveň předmětu | Bakalářský |
| Rok studia | nespecifikován |
| Semestr | Zimní a letní |
| Počet ECTS kreditů | 3 |
| Vyučovací jazyk | Čeština |
| Statut předmětu | Povinně-volitelný |
| Způsob výuky | Kontaktní |
| Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
| Doporučené volitelné součásti programu | Není |
| Dostupnost předmětu | Předmět je nabízen přijíždějícím studentům |
| Vyučující |
|---|
|
| Obsah předmětu |
|
1. Úvodní hodina, nová média: základy, tradiční vs. nová média 2. Problematika "novosti", znaky nových médií, digitalizace technooptimismus a technopesimismus, nová média a žurnalistika 3. Nová média a dopady na společnost: technocentrické vs. sociocentrické teorie, síťová společnost, informační společnost, digital divide, knowledge gaps, společnost spektáklu 4. Nová média a dopady na společnost II: pozitivní vs. negativní dopady na společnost, kritika, diskuze studentů, dopady na žurnalistiku 5. Nová média a/jako sociální sítě: specifika sociálních sítí, současné sociální sítě, technologie a kultura konvergence 6. Nová média a/jako tištěná média: specifika online žurnalistiky, možnosti občanské žurnalistiky, sociální sítě jako prostor pro získávání a šíření informací (i dezinformací) 7. Nová média a/jako rozhlas: dopady nových médií na rádio a populární hudbu obecně, webrádia, podcasty, možnosti prozumentství 8. Nová média a/jako televize: dopady nových médií na audiovizi (fikční i faktuální TV), specifika streamovacích služeb, webseriály, VoD, bingewatching 9. Nová média a proměna mediálních publik: participativní kultura, rozptýlené publikum, prozument, virtuální komunity, aktivismus publik a možnost jejich mobilizace 10. Nová média a noví tvůrci: sítě jako zaměstnání - youtubeři a influenceři 11. Nová média a etické výzvy: regulace internetu a sociálních sítí, copyright, etické kodexy, ochrana dětí a mladistvých před citlivými obsahy
|
| Studijní aktivity a metody výuky |
| Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
| Výstupy z učení |
|
Náplň kurzu je "Volitelný seminář (výběrový)" variabilní a je upřesněna dle aktuální nabídky katedry vždy před zahájením semestru (spolu se zveřejněním rozvrhu na daný semestr). V ZS 2022/2023 je náplní volitelný výběrový seminář: "Nová média a žurnalistika" pod vedením Mgr. Anny Bílé Cílem kurzu je představit současnou situaci na poli nových médií zejména ve vztahu k tradičním médiím a jejich konvergenci, ale i k formám soudobého publika. Zaměří se na široké možnosti využití nových médií jak pro osobní využití, tak i pro skupinovou či masovou komunikaci.
(podrobnosti viz moodle) |
| Předpoklady |
|
(podrobnosti viz moodle)
|
| Hodnoticí metody a kritéria |
|
Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta, Seminární práce
K úspěšnému absolvování kurzu je požadována docházka na semináře (max. 2 absence) a také aktivita na hodinách, zejm. v diskuzích. Kurz je zakončen zápočtovým testem. K úspěšnému zakončení je v testu potřeba získat 80 %. |
| Doporučená literatura |
|
|
| Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
| Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
|---|---|---|---|---|
| Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Žurnalistika (2025) | Kategorie: Publicistika, knihovnictví a informatika | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
| Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Žurnalistika (2019) | Kategorie: Publicistika, knihovnictví a informatika | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
| Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Žurnalistika (2022) | Kategorie: Publicistika, knihovnictví a informatika | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |