Vyučující
|
-
Foret Martin, Mgr. Ph.D.
-
Foretová Petra, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Co víme o komunikaci: vědecké zkoumání komunikace vs. populární mýty a omyly o komunikaci. Vědy o komunikaci: mediální a komunikační studia vs. teorie žurnalistiky. 2. Základní pojmy studia komunikace: vymezení sociální komunikace; vybrané charakteristiky a komunikační axiomy. funkce komunikace; sociální komunikace a/vs. sociální interakce; typologie interakcí (J. Thompson). 3. Modely komunikace: přenosové modely komunikace. Příjmový a rituálový model komunikace. 4. Typologie sociální komunikace: faktory a parametry komunikačního jednání: institucionalizace vs. individualizace; typy lidské kolektivity. 5. Roviny sociální organizace dle McQuaila, pyramida komunikace. 6. Proces interpersonální komunikace od podavatele k příjemci: zakódování a dekódování sdělení; 7. Struktura komunikační události I: sociální kontext a jeho struktura; sociální a kulturní normy. 8. Struktura komunikační události II: vliv prostředí a vzdálenosti na komunikaci; 9. Neverbální aspekty komunikace I: mimika, gestika a posturika; 10. Neverbální aspekty komunikace II: posturika, haptika, oční kontakt. 11. Role neverbální komunikace v médiích: fakta vs. mýty. Možnosti detekce neverbálních signálů lhani v mediálním prostředí. Mehrabianův mýtus o neverbální komunikaci. 12. Shrnutí a reflexe poznatků z kurzu.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
|
Výstupy z učení
|
Cílem kursu je seznámit studenty se základy teoretických přístupů k lidské komunikaci, včetně možností jejího zkoumání. Představena budou základní témata studia komunikace. Kurs představí problematiku komunikace komplexně, v celé šíři témat a problémů a přístupů, které vědecké zkoumání komunikace přináší. Účastníci kurzu si osvojí základní pojmový aparát a nástroje pro analýzu komunikačních procesů a situací. Kurs je koncipován jako první, základní vhled, který připravuje půdu dalším, navazujícím kursům, povinným (Úvod do teorie mediální komunikace) i volitelným (Sociální komunikace, Komunikační dovednosti, Základy sociální psychologie), ve kterých je téma komunikace dále rozvíjeno na konkrétních příkladech a tématech.
Student zná základní přístupy ke zkoumání komunikace. Student si osvojí základní terminologii pro zkoumání komunikace. Student je schopen analyzovat pomocí získaného pojmové aparátu současné mediální problémy. Student prokazuje základní orientaci v přístupech oborů, které se věnovaly nebo věnují studiu komunikace a jejich činnosti.
|
Předpoklady
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška, Písemný test
Předmět absolvují ti studenti, kteří: a) úspěšně splní požadavky pro získání zápočtu: tj. mají v pořádku docházku a plní v termínech zadané dílčí úkoly k přednáškám. Úkoly jsou zadávány přes online učebnu v moodle (moodle.upol.cz). Účast na přednáškách je povinná, povoleny jsou max. 2 absence bez omluvy, případné další absence je třeba doložit písemně + splnit náhradní úkoly. c) úspěšně složí písemnou zkoušku.
|
Doporučená literatura
|
-
Burton,G., Jirák, J. (2001). Úvod do studia médií. Brno: Barristel a Principal.
-
Jirák, J., & Köpplová, B. (2009). Masová média. Praha: Portál.
-
JIRÁK, J., KÖPPLOVÁ, B. (2003). Média a společnost: Stručný úvod do studia médií a mediální komunikace. Praha.
-
Kunczik, M. (1995). Základy masové komunikace. Praha: Karolinum.
-
McQUAIL, D. (2007). Úvod do teorie masové komunikace. Praha.
-
Reifová, I. a kol. Slovník mediální komunikace. Praha: Portál, 2004.
-
THOMPSON, J. B. Média a modernita. Praha : Karolinum, 2004.
-
Vybíral, Z. (2000). Psychologie lidské komunikace. Praha 2000. Portál, Praha.
|