Vyučující
|
-
Foretová Petra, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod do problematiky, komunikace jako předmět studia, komunikace ?běžná? a ?poučená?, teorie komunikace 2. Vymezení ? pojem komunikace, teoretické rámce a ukotvení studia komunikace, jeho interdisciplinární charakter 3. Šíře zkoumání komunikace, ?kooperující? disciplíny ? psychologie, sociologie, sémiotika, lingvistika, rétorika, mediální studia? a jejich přínos a specifika; komunikace lidská a ?ne-lidská? (zvířecí, strojová apod.) 4. ? 5. Struktura komunikace, modely komunikace ? složky a aspekty komunikace 6. ? 7. Typy komunikace ? intrapersonální, interpersonální, skupinová, meziskupinová, institucionální, societární; rozdíly, specifika, reflexe 8. Specifika mediální komunikace, masová komunikace; persvaze 9. Komunikační kanály; komunikace mediovaná vs. mediální 10. Verbální a nonverbální komunikace, smíšená komunikace, zvláštní typy komunikace 11. Komunikát ? statický a dynamický, komplexní a simplexní, produkce a recepce, ?komunikační konzerva? 12. Možnosti zkoumání komunikace, kontextualizace kursu s navazujícími disciplínami v rámci oboru
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Zakončení kursu "Úvod do studia komunikace" formou zkoušky pro studenty Jednooborové žurnalistiky
Studenti si osvojí základní pojmy studia sociální komunikace.
|
Předpoklady
|
Cílem kursu je uvést studenty do šíře problematiky komunikace a jejího studia, naznačit její vazby k žurnalistice, širší kontext problematiky i pestrost přístupů k ní. Kurs je koncipován jako první, základní vhled, který připravuje půdu dalším, navazujícím kursům, povinným (Úvod do teorie mediální komunikace, Komunikační dovednosti) i volitelným (Sociální komunikace, Pragmatika, Základy sociální psychologie, Rétorika), které problematiku komunikace v různých ohledech rozvíjejí. Kurs představí problematiku komunikace globálně, v celé šíři a v nejrůznějších chápáních i kontextech.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Esej
Požadavky k zápočtu: - zápočtový test a vypracování eseje na zvolené téma - na základě nastudování zadaných textů Zkouška:závěrečný test.
|
Doporučená literatura
|
-
Další literatura k jednotlivým okruhům bude doporučována na přednáškách.
-
Burton,G., Jirák, J. (2001). Úvod do studia médií. Brno: Barristel a Principal.
-
Doubravová, J. Sémiotika v teorii a praxi, Portál, Praha 2002.
-
Griffin, E. A First Look at Communication Tudory, McGraw-Hill, London 2006.
-
Jirák, J., & Köpplová, B. (2009). Masová média. Praha: Portál.
-
Kořenský, J. (1992). Komunikace a čeština. Jinočany.
-
Kunczik, M. (1995). Základy masové komunikace. Praha: Karolinum.
-
LOTKO, E. (1997). Kapitoly ze současné rétoriky.. Olomouc: UP.
-
McQUAIL, D. (2007). Úvod do teorie masové komunikace. Praha.
-
Reifová, I. a kol. Slovník mediální komunikace. Praha: Portál, 2004.
-
Sedláková, R. (2014). Výzkum médií: nejužívanější metody a techniky. Praha: Grada.
-
THOMPSON, J. B. Média a modernita. Praha : Karolinum, 2004.
-
Vybíral, Z. (2000). Psychologie lidské komunikace. Praha 2000. Portál, Praha.
|