Předmět: Úvod do studia komunikace

» Seznam fakult » FIF » KZU
Název předmětu Úvod do studia komunikace
Kód předmětu KZU/USKBB
Organizační forma výuky bez kontaktní výuky
Úroveň předmětu nespecifikována
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Foretová Petra, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Úvod do problematiky, komunikace jako předmět studia, komunikace ?běžná? a ?poučená?, teorie komunikace 2. Vymezení ? pojem komunikace, teoretické rámce a ukotvení studia komunikace, jeho interdisciplinární charakter 3. Šíře zkoumání komunikace, ?kooperující? disciplíny ? psychologie, sociologie, sémiotika, lingvistika, rétorika, mediální studia? a jejich přínos a specifika; komunikace lidská a ?ne-lidská? (zvířecí, strojová apod.) 4. ? 5. Struktura komunikace, modely komunikace ? složky a aspekty komunikace 6. ? 7. Typy komunikace ? intrapersonální, interpersonální, skupinová, meziskupinová, institucionální, societární; rozdíly, specifika, reflexe 8. Specifika mediální komunikace, masová komunikace; persvaze 9. Komunikační kanály; komunikace mediovaná vs. mediální 10. Verbální a nonverbální komunikace, smíšená komunikace, zvláštní typy komunikace 11. Komunikát ? statický a dynamický, komplexní a simplexní, produkce a recepce, ?komunikační konzerva? 12. Možnosti zkoumání komunikace, kontextualizace kursu s navazujícími disciplínami v rámci oboru

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Zakončení kursu "Úvod do studia komunikace" formou zkoušky pro studenty Jednooborové žurnalistiky
Studenti si osvojí základní pojmy studia sociální komunikace.
Předpoklady
Cílem kursu je uvést studenty do šíře problematiky komunikace a jejího studia, naznačit její vazby k žurnalistice, širší kontext problematiky i pestrost přístupů k ní. Kurs je koncipován jako první, základní vhled, který připravuje půdu dalším, navazujícím kursům, povinným (Úvod do teorie mediální komunikace, Komunikační dovednosti) i volitelným (Sociální komunikace, Pragmatika, Základy sociální psychologie, Rétorika), které problematiku komunikace v různých ohledech rozvíjejí. Kurs představí problematiku komunikace globálně, v celé šíři a v nejrůznějších chápáních i kontextech.

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Esej

Požadavky k zápočtu: - zápočtový test a vypracování eseje na zvolené téma - na základě nastudování zadaných textů Zkouška:závěrečný test.
Doporučená literatura
  • Další literatura k jednotlivým okruhům bude doporučována na přednáškách.
  • Burton,G., Jirák, J. (2001). Úvod do studia médií. Brno: Barristel a Principal.
  • Doubravová, J. Sémiotika v teorii a praxi, Portál, Praha 2002.
  • Griffin, E. A First Look at Communication Tudory, McGraw-Hill, London 2006.
  • Jirák, J., & Köpplová, B. (2009). Masová média. Praha: Portál.
  • Kořenský, J. (1992). Komunikace a čeština. Jinočany.
  • Kunczik, M. (1995). Základy masové komunikace. Praha: Karolinum.
  • LOTKO, E. (1997). Kapitoly ze současné rétoriky.. Olomouc: UP.
  • McQUAIL, D. (2007). Úvod do teorie masové komunikace. Praha.
  • Reifová, I. a kol. Slovník mediální komunikace. Praha: Portál, 2004.
  • Sedláková, R. (2014). Výzkum médií: nejužívanější metody a techniky. Praha: Grada.
  • THOMPSON, J. B. Média a modernita. Praha : Karolinum, 2004.
  • Vybíral, Z. (2000). Psychologie lidské komunikace. Praha 2000. Portál, Praha.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr