Předmět: Úvod do rozvojových studií

» Seznam fakult » FIF » KZU
Název předmětu Úvod do rozvojových studií
Kód předmětu KZU/URSB
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu nespecifikována
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Nováček Pavel, doc. RNDr. CSc.
Obsah předmětu
2. Historie rozvojových zemí, kolonialismus 3. Vývoj v postkoloniálním období a počátky rozvojové pomoci 4. Rozvojová a humanitární pomoc ? charakteristika 5. Skrytý kolonialismus ? dotace, celní bariéry, podpora zkorumpovaných režimů 6. Příklady úspěšných a neúspěšných projektů 7. Globální Marshallův plán, MDGs a perspektivy naplňování mezinárodních závazků 8. Teorie rozvoje, hlavní organizace zabývající se rozvojem ve světě a v ČR 9. Globalizace, světový obchod a rozvoj 10. Problematika zadlužení, fair trade 11. Demografický rozvoj, životní prostředí, vzdělávání, zdravotnictví, gender 12. Řízení projektového cyklu

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení
Výstupy z učení
Cílem kursu je začlenění problematiky rozvoje do systému geografických, enviromentálních a sociálně-ekonomických disciplín. Dílčí témata: Vliv fyzickogeografických, biogeografických, enviromentálních, socio-ekonomických, historických a politických faktorů na rozvoj. Hlavní prameny, internetové zdroje a jejich způsoby bibliografické citace. Vymezení hlavních termínů. Motivace k rozvojové a humanitární pomoci. Etická dimenze rozvojové a humanitární pomoci. Potřeby rozvojového světa a cílové skupiny. Ženy, děti a rozvoj. Rozdíl mezi humanitární a rozvojovou činností. Historie poskytování rozvojové pomoci v ČR a bývalé ČSSR - hlavní rozdíly. Humanitární a potravinová pomoc. Strategie poskytování rozvojové pomoci v zemích OECD. Mezinárodní závazky a jejich (ne)plnění. Srovnání strategií poskytování rozvojové pomoci v ČR a ve světě (země EU, Kanada aj.). Hlavní způsoby poskytování rozvojové pomoci a její regionální členění. Problematika efektivity rozvojové pomoci a spolupráce. Státní, soukromý a neziskový sektor v rozvojové problematice. Rozbor konkrétních rozvojových projektů, jejich hodnocení.
Student získá kompetence dané osnovou kurzu
Předpoklady
Všeobecný základní přehled o dění v rozvojových zemích.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

V rámci semináře: prezentace na zvolené téma a vypracování návrhu rozvojového projektu.
Doporučená literatura
  • FROUZOVÁ, M. Závoj a džíny : Ženy v islámském světě. Praha: Vyšehrad, 2005.
  • HEJKRLÍK, J. Fair Trade. Spravedlivý obchod v České republice. Praha: Asociace pro Fairtrade, 2004.
  • CHAMBERS, R. Whose Reality Counts? Putting the First Last. London: ITDG Publishing, 2003. Poznámka: The Chapter No. 2; p. 15-33.
  • JELÍNEK, P. A KOL. Rozvojová politika Evropské unie. Praha: Ústav mezinárodních vztahů, 2003.
  • MACRAE, J. Aiding Recovery? The Crisis of Aid in Chronic Political Emergencies. London: Zed Books, 2001. Poznámka: The Chapters 2,3; p. 7-47.
  • PONTING, C. A Green History of the World. The environment and the Collapse of great Civilizations. New York: Penguin Books, 1993.
  • ŠINDLER, P. Urbanizační procesy v rozvojových zemích. (kap.4, str.23-36). Ostrava: Ostravská univerzita, 1999.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr