Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
1.-2. Teoretizace ?společnosti obrazů? ? kulturní konstrukce obrazů v umění, médiích a každodenním životě, vztahy vizuálních reprezentací k otázkám významu, pravdy a moci. 3. ?Nová historie? audiovizuální kultury: metodologické proměny v pojetí historie mediálních forem (estetická, technologická, ekonomická a sociální historie audiovize). 4.-6. Historické proměny filmového média: historie z hlediska proměn filmového stylu (významného a systematického užití určitých technik média), historie filmových forem (narativních, nenarativních apod.) a žánrů. 7.-8. Historické proměny televize ? institucionální ustanovování televizního média a jeho technologické proměny; historie televizního stylu, televizních forem a žánrů. 9. Hraniční polohy výtvarného umění, filmu, televize: od experimentálního filmu po videoart 10. Interaktivní a on-lineová média ? od videoher po virtuální mapy. 11. Příkladová analýza filmové formy jako jednotícího systému díla: typ filmu, narativní a nenarativní formy, stylové prostředky (mizancéna, kamera, střih, zvuk) 12. Příkladová analýza televizního textu: konstrukce (užití kódů), publikum (uvažované zacílení), narativ, kategorizace, instituce
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Výstupy z učení
|
Cílem kursu je zprostředkovat základní informace o různých formách audiovizuální kultury. V dílčích blocích bude uplatněn kritický, historický i analytický přístup k jednotlivým kategoriím, ale s přihlédnutím i k jejich vzájemným intermediálním vztahům typickým pro současnou audiovizuální kulturu. Vedle detailnějšího rozboru filmu, televize, interaktivních médií, dvd/videa, videoher či virtuální reality budou zařazeny i zobecňující kapitoly věnující se problematice dnešní "společnosti obrazů". Zvláštní součástí přednášky je vysvětlení a aplikace vybraných analytických přístupů, které umožní studentům pochopit konstruovanost audiovizuálních sdělení a pojmenovat různé způsoby takových konstrukcí a vzájemnou součinnost jejich jednotlivých složek (tematických, narativních, stylových).
Student získá kompetence dané osnovou kurzu
|
Předpoklady
|
schopnost práce s odborným textem
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška
Ústní nebo písemná forma testování znalostí; otázky vycházející z uvedených tematických okruhů.
|
Doporučená literatura
|
-
Belting, H. Konec dějin umění. Praha 2000..
-
Bordwell, D. On the History of Film Style, Harvard University Press, Cambridge, Massachusetts, London 1997.
-
CORNER, J., HARVEY, S. Television Times ? A Reader. London: Arnold 1996.
-
ELLIS, J. Visible Fictions: Cinema, Television, Video. London: Routletge 1982.
-
SELBY, K., COWDERY, R. How to Study Television. London: Macmillan 1995.
-
SILVERMAN, K. Threshold of the Visible World. London: Routledge 1996.
-
SZCZEPANIK, P. Nová filmová historie. Praha: Hermann a synové 2004.
|