Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
1. Přehled základní literatury, formování oboru television studies 2. Přístupy k analýze televize - shrnutí základních typů výzkumu televize a jeho metod 3. Historický vývoj televizního média (network/postnetwork; éra nedostatku/dostupnosti/mnohosti; TV I.-III.) 4. Esenciální termíny oboru tv studies 5. Průmyslové praktiky a strategie - branding (channel branding, service branding), programovací strategie televizního toku, multiplatforming 6. Televizní žánry 7. Sériové televizní formy 8. Narativní komplexita v televizi (J.Mittel) 9. Televizní vyprávění - strukturní prvky 10. Televizní vyprávění - vypravěč, čas a prostor 11. Televizní vyprávění - postava/hvězda/herec/autor/celebrita
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Projekce (statická, dynamická)
|
Výstupy z učení
|
Cílem přednášky je představit možné kritické přístupy k analýze televizních pořadů, srovnat komunikační profil televize s ostatními mediálními druhy na úrovni formálního systému audiovizuálního díla. Důraz je v tomto semestru kladen na specifika narativních televizních forem.
Student je schopen pojmenovat základní analytické přístupy z oblasti tv studies, definovat koncepty seriality a jejich alternativy vycházející z inovativních tendencí současné televize, definovat technologické a institucionální determinanty historické proměny televizního média. Dokáže analyzovat programovací, marketingové a brandingové strategie televizní instituce, zvládne kategorizovat televizní pořady, posoudit jejich strukturaci a charakterizovat zapojené vyprávěcí mechanismy.
|
Předpoklady
|
Žádné podmiňující předměty, doporučuje se absolvování předmětu KDU/USF.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Písemná zkouška
Prokázání základní znalosti odpřednášené látky, schopnost aplikovat vybrané postupy na zadaný úkol, nastudování povinné literatury ke zkoušce. Podmínkou udělení atestace je také jedna studentem realizovaná prezentace "aktuality" z oblasti tv studies v rámci přednáškového cyklu. Předpokladem je průběžná příprava na hodinu - nastudování doporučené kapitoly ze studijního textu. V textu obsažené informace budou na přednášce dále rozvíjeny, doplněny ukázkami a aplikacemi a samozřejmě také podrobeny společné kritické diskusi. Povinná literatura (k dispozici na https://www.evernote.com/pub/panzerwiese/tvstudies1): Korda, J.: Úvod do televizních studií 1, Olomouc 2013 (v tisku). Mittel, J.: Narrative Complexity in Contemporary American Television. The Velvet Light Trap, 58, 2006, s. 29-40. Ndalianis, A.: Television and the Neo-baroque in: Hammond, M. - Mazdon, L.(eds.): The Contemporary Television Series, Edinburgh 2005, s.83-101 Orlebar, J. Kniha o televizi. Praha 2012.
|
Doporučená literatura
|
-
ALLEN, R.C. Channels of Discourse - Reassembled. Chapel Hill and London: The University of North Carolina Press 1992.
-
ALLEN, Robert C. (1992). Chanels of Discourse Reassembled. London.
-
BUTLER, Jeremy. (2006). Television: Critical Methods and Applications. Mahweh.
-
CORNER, J. Critical Ideas in Television Studies. London: Oxford University Press 1999.
-
CREEBER, Glen. (2006). Tele-visions: An Introduction to Television Studies. London.
-
ELLIS, John. (1982). Visible Fictions: Cinema, Television. Video. London.
-
FISKE, J., HARTLEY J. Reading Television.
-
FISKE, John. (1987). Television Culture. London and New York.
-
HAMMOND, M. - MAZDON, L. (2005). The Contemporary Television Series. Edinburgh.
-
KORDA, Jakub. (2013). Úvod do studia televize 1. Olomouc: Univerzita Palackého.
-
MITTEL, Jason. (2006). Narrative Complexity in Contemporary American Television. , The Velvet Light Trap, 58, s. 29-40.
-
NEWCOMB, H. Television ? The Critical View. New York and Oxford: Oxford University Press 2000.
-
ORLEBAR, Jeremy. (2012). Kniha o televizi. Praha.
-
STAIGER, J. Media Reception Studies. New York and London: New York University Press 2005.
-
WILLIAMS, R. Television. London and New York: Routletge 2003.
-
WILLIAMS, Raymond. (2003). Television: Technology and Cultural Form. London and New York.
|