Vyučující
|
-
Ryšavý Dan, doc. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Definice vědeckého výzkumu (vědecká metoda), metodologie - metodika; Zdroj sociální informace. Výzkum - průzkum - šetření. Poznání a jeho zdroje. Fakta a data ve vědě. Role analytických postupů pro formulování teorie (dedukce, indukce). Problematika informační otevřenosti přirozeného systému v sociálních vědách. Validita a reliabilita. Konstrukce vzorku. Kritéria kvality výzkumů (v závislosti na paradigmatech). ypy výzkumu na poli mediálních studií Kvantitativní a kvalitativní výzkum. Výzkumné otázky. Hypotézy. Možnosti a meze kvantitativního a kvalitativního výzkumu. Výběr předmětu zkoumání. Stanovení cíle výzkum. Fáze výzkumu a design výzkumu. Analýza a interpretace dat.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Výstupy z učení
|
Cílem disciplíny je seznámit posluchače s metodologií v kvantitativním a kvalitativním mediálním výzkumu. Tato disciplína tvoří širší teoretický základ disciplínám Kvalitativní výzkum v mediálních studiích a Kvantitativní výzkum v mediálních studiích. Tyto tři disciplíny umožní absolventům: umět formulovat zadání výzkumných projektů, participovat na koncipování výzkumného projektu.... umět pracovat ("číst") s výsledky výzkumů. Navíc je znalost metodologie výzkumu nezbytnou podmínkou úspěšného pochopení výsledků výzkumů, s nimiž se bude absolvent oboru ve své praxi běžně setkávat.
Student získá dovednost realizace výzkumného projektu kvantitativními metodami.
|
Předpoklady
|
Základní znalost metodologie sociálních věd a schopnost číst v anglickém jazyce.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška
Nezbytným předpokladem pro úspěšné absolvování kurzu je znalost povinné literatury k jednotlivým hodinám ? rozpis v moodlu. Literatura je volena tak, aby byla obecně dostupná a student ji mohl běžně získat v knihovně. Kurz je ukončen zkouškou, která proběhne formou písemného testu. Jejím obsahem bude látka probíraná v hodinách i hlavní myšlenky obsažené v zadaných povinných textech. Přístup ke zkoušce je podmíněn zápočtem. Zápočet student získá za splnění úkolu 1, 2, 3, 4 a 5 (1/ vypracování prezentace zadané kapitoly, 2/ příprava výzkumných témat na základě abstraktů, 3/ shrnutí odborné časopisecké statě, 5/ vypracování a 4/ prezentace projektu výzkumného šetření v hodině ? podrobněji níže). Vyučující může kterýkoli z úkolů vrátit k doplnění nebo přepracování, studenti mají jednu možnost opravy každého úkolu! Datum odevzdání úkolu i jeho oprav je vždy zveřejněno v moodlu a je závazné. Pokud vypracování úkolu ani při druhém odevzdání nesplňuje stanovené požadavky, student zápočet nezískává a musí kurz opakovat v dalším akademickém roce. Všechny odevzdané úkoly musejí splňovat náležitosti odborného textu. Nejdůležitějším úkolem je úkol č. 5 (projekt výzkumu), který musí být vyučujícím přijat před přistoupením studenta ke zkoušce. Všechny úkoly studenti odevzdávají v elektronické podobě do moodlu ve zde stanoveném termínu - soubory zaslané na email vyučující nejsou považovány za odevzdané (tím spíše úkoly zaslané po překročení stanoveného termínu). Každý z úkolů je možné předem konzultovat s vyučující v konzultačních hodinách nebo emailem. Základním komunikačním kanálem mezi studentem a vyučující je elektronický portál katedry moodle s virtuální třídou Metody a techniky výzkumu. Týden po týdnu zveřejňuje plán výuky a obsahuje aktuální pokyny, které jsou pro studenty závazné! Student by měl kontrolovat třídu kurzu v moodlu průběžně celý semestr (i vícekrát několikrát týdně). Neznalost pokynů neomlouvá.
|
Doporučená literatura
|
-
Adams, K. A., & Lawrence, E. K. Research methods, statistics, and applications.
-
Berger, A. A. Media and communication research methods: an introduction to qualitative and quantitative approaches.
-
Disman, M. 1993: Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum..
-
Fay. 2002: Současná filozofie sociálních věd. Praha: Slon..
-
Fiske, J. Introduction to communication studies. London 1992.
-
Gibson, B., & Hartman, J. Rediscovering grounded theory.
-
Kerlinger, F. N. 1972: Základy výzkumu chování. Praha: Academia..
-
Knapp, H. (2014). Introductory statistics using SPSS. Thousand Oaks, Calif: SAGE Publications.
-
Margolis, E., & Pauwels, L. The SAGE handbook of visual research methods.
-
Morgan, D. L. Integrating qualitative and quantitative methods: a pragmatic approach.
-
Noelleová, E. Výzkum veřejného mínění. Úvod do metod demoskopie. Praha 1968.
-
Popper, K. R. 1997: Logika vědeckého bádání. Praha: Oikoymenh. .
-
Trampota, T. - Vojtěchovská, M. 2010: Metody výzkumu médií. Praha: Portál..
|