Vyučující
|
-
Foretová Petra, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Struktura předmětu (přehled témat): 1. Teorie textu jako vědecká discipína vs. pole zkoumání. Základní vymezení textu. Šíře a hranice textu; text a příbuzné (konkurenční) termíny: diskurz; komunikát. Základní postoje ke zkoumání textu. Teorie textu a podobné disciplíny (textová lingvistika, textová sémiotika, rétorika, stylistika, literární věda). 2. Základní pojmy teorie textu. Autor, text a příjemce textu. Proces recepce a interpretace textu. Fáze recepce. 3. Proces recepce a (vs.) čtení/vnímání textu vs. interpretace. Přístupy k interpretaci. Ecův princip ekonomie interpretace. Pragmatický přístup k interpretaci. Hranice interpretace. 4. Role recipienta/čtenáře při čtení textu: čtenář reálný, ideální, empirický, modelový, implikovaný/implicitní; sémiotický (kritický) (U. Eco); Symptomatické čtení.´ 4. Subjekty komunikace produktor/autor: psychofyzická entita, autor objektivní a subjektivní, autorský subjekt, implicitní/implikovaný autor, obraz autora, osobnost, autor a diskurs; záměrnost a nezáměrnost, autenticita; smrt autora (R. Barthes). Goffmanův koncept mediálního producenta: hlasatel (animator), autor (author), ředitel (principal). 5. Text v kontextu teorie komunikace. Vybraná přístupy ke komunikačnímu procesu a textu. Jacobsonův model komunikace. Model kódování a dekódování textu. Symptomatické čtení - L. Althusser. 6. Základy jazykového strukturalismu F. de Saussura a jeho vliv na mediální a kulturální studia. Strukturalistické dědictví textuálního přístupu kulturálních studií. Strukturální analýza mýtu. 7. Recepce/ interpretace mediálních sdělení jako hermeneutický proces. Hermeneutika jako metoda porozumění textu. Rozumění vs. vysvětlení. Hermeneutické (před)porozumění, hermeneutický kruh. Hermeneutika podezření. 8. Pragma/lingvis/tické aspekty mediálních textů: základní koncepty pragmatiky a pragmalingvistiky; etnometodologická perspektiva analýzy textu; koncept mediálních dialogických sítí). 9. Od textu k analýze diskurzu. Diskursivní analýza vs. analýza diskursu. Kritická lingvistika - Tony Trew, John Fowler; 10. kritická analýza diskurzu I. Sociokognitivní přístup k diskursu - T. van Dijk. 11. Kritická analýza diskurzu II. Sociokulturní přístup k diskursu - N. Fairclough.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Cílem kursu je seznámit posluchače s koncepty textu, jakožto základního předmětu kulturálních a mediálních studií, napříč jednotlivými disciplínami (lingvistika, teorie komunikace, literární věda, mediální studia, kulturální studia), a poskytnout tak aparát pro komplexní mezioborovou analýzu textu. Komplexnost bude spočívat v představení možných způsobů analýzy textu v rámci přístupů obecně systémových, sémiotických, sociálně-psychologických, komunikačních a kulturálních. Důsledně bude dbáno na široké chápání textu (komunikátu), tj. jakou celku průběhu a rezultátu libovolné sémióze.
Studenti získají základní přehled o vybraných tématech teorie textu. Studenti si osvojí soubor klíčových termínů a analytických přístupů k textu (hermeneutika, diskursivní analýza, atd.)
|
Předpoklady
|
Znalost základních pojmů z oblasti lingvistiky, mediálních a kulturálních studií.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou, Ústní zkouška
Zkouška bude probíhat ústně a bude se skládat ze 2 částí: - každý student si vytáhne jednu výkladovou otázku (okruhy budou včas zveřejněny ve výukovém portále Katedry žurnalistiky - moodle.upmedia.cz) - každý student si vylosuje jeden z povinných textů. V této části musí prokázat detailní obeznámenost s daným textem (tj. znalost základních pojmů, znalost argumentace, struktury).
|
Doporučená literatura
|
-
Auer, P., & Nekvapil, J. (2014). Jazyková interakce. Praha: NLN, Nakladatelství Lidové noviny.
-
Barker, C., Reifová, I., Gillárová, K., & Pospíšil, M. (2006). Slovník kulturálních studií. Praha: Portál.
-
Bauer, M. W. - Gaskell, G. Qualitative researching with text, image and sound. London 2000.
-
Beaugrande, R. de ? Dressler, W. U. A new introduction to text linguistics. New York 1992.
-
Eco, U. (2010). Lector in fabula: role čtenáře, aneb, Interpretační kooperace v narativních textech. Praha: Academia.
-
Eco, U. The Role of the Reader. Exploration in the Semiotics of Text. Bloomington 1979.
-
ECO, Umberto. (2004). Meze interpretace.. Praha : Karolinum.
-
Fiske, J. Understanding Popular Culture. Boston 1989.
-
Gajda, S. ? Balowski M. Stylistyczne konfrontacje. Opole 1994.
-
Hájek, M. (2014). Čtenář a stroj: vybrané metody sociálněvědní analýzy textů. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON).
-
Hoffmannová, J. Sémantické a pragmatické aspekty koherence textu. In: Linguistica VI, Praha 1983.
-
Hoffmannová, J. (1997). Stylistika a--: současná situace stylistiky. Praha: Trizonia.
-
Jensen, K. B. - Jankowski, N. W. A handbook of qualitative methodologies for mass communication research, London 1993.
-
Kořenský, J.-Hoffmannová, J.-Jaklová, A.-Müllerová, O. Komplexní analýza komunikačního procesu a textu. České Budějovice 1999.
-
Kuckartz, U., & McWhertor, A. Qualitative text analysis: a guide to methods, practice & using software.
-
Macurová, A. ? Mareš, P. Text a komunikace. Jazyk v literárním díle a filmu. Praha 1992.
-
Müller, R., & Šidák, P. (2012). Slovník novější literární teorie: glosář pojmů. Praha: Academia.
-
Sedláková, R. (2014). Výzkum médií: nejužívanější metody a techniky. Praha: Grada.
-
Schriffin, D. Discourse markers. London 1987.
-
Wodak, R., & Krzyżanowski, M. Qualitative discourse analysis in the social sciences.
|