Předmět: Teorie textu

» Seznam fakult » FIF » KZU
Název předmětu Teorie textu
Kód předmětu KZU/TTMN
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 6
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Foretová Petra, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Text jako předmět zkoumání: co je (a co není) text; text vs. diskurs; 2. Text jako základní analytická jednotka: hranice a šíře textu. Základní kritéria textuality; proměny chápání textu v kontextu elektronických médií. 3. Proces interpretace a rozumění textu. Role kontextu při interpretaci. Interpretace sdělení jako hermeneutický proces: hermeneutické (před)porozumění, hermeneutický kruh; hermeneutika důvěry a podezření. 4. Autor a autorství; koncept; autor jako funkce textu, koncept smrti autora; koncept mediálního producenta; proměny autorství v kontextu elektronických médií. 5. Sémiotika a text I. úvod do sémiotiky, co je to znak, vztah mezi znakem a významem. Denotace a konotace jazykového znaku. 6. Strukturální analýza textu; analýza ideologických významů v textu (mytologie); na křižovatce mezi mýtem, jazykem a ideologií; strukturalistické dědictví textuálního přístupu v kulturálních studií; limity strukturální analýzy. 7. Multimodální analýza textu I: jak texty, obrazy a zvuky utvářejí význam. Analýza základních komponentů. Příklad multimodální analýzy na propagačních videích univerzit. 8. Multimodální analýza textu II: porozumění základním principům multimodální analýzy, jaké texty analyzovat (reklamy, propagační videa, webové stránky). Jak různé mody komunikace interagují a utvářejí persvazivní sdělení. 9. Recipient textu. Typy recipientů. Empirický čtenář v akci aneb model kódování a dekódování textu; symptomatické čtení; ideologické čtení textu; sociokulturní determinanty čtení. 10. Analýza institucionálního dialogu: systém střídání replik mluvčích rozhovoru, role instituce; typické interakční praktiky v mediálních rozhovorech; 11. Analýza institucionálního dialogu II. interakční chování moderátora a hostů; institucionální, kulturální a sociohistorické pozadí institucionálního dialogu; 12. Mediální reprezentace a ideologie. Analýza implicitních významů v textu (členská kategorizační analýza, kritická analýza diskursu).

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
Cílem kursu je seznámit posluchače se současnými přístupy k textu a poskytnout jim tak aparát pro komplexní mezioborovou analýzu komunikačního procesu a textu. Problematika textu a možností jeho analýzy bude představena v kontextu mediálních a kulturálních studií. Tradiční pojmy teorie textu budou konfrontovány s novými přístupy na poli studia nových médií.
Studenti znají a jsou schopni rozeznat základní výzkumné tradice a přístupy k textu a diskursu. Studenti umí rozlišovat mezi různými přístupy a výzkumnými tradicemi na poli teorii textu. Studenti jsou schopni číst a porozumět odborným textům klíčových autorů. Studenti jsou schopni kriticky zhodnotit koncepty teorie textu. Studenti jsou schopni aplikovat analytický aparát na vybrané typy textů dle jejich výběru a mluvit o svých zjištěních přiměřeným způsobem.
Předpoklady
Znalost základních pojmů z oblasti lingvistiky, mediálních a kulturálních studií.

Hodnoticí metody a kritéria
Didaktický test

Podmínky k ukončení kurzu: 1. Pro získání zápočtu je třeba mít v pořádku docházku a odevzdávání dílčích úkolů do moodle v zadávaných termínech. Účast na přednášce je povinná, povoleny jsou max 2 absence bez omluvy, další absence je třeba písemně doložit + doplnit si obsah splněním náhradních úkolů po domluvě s vyučující. 3. Zkouška bude probíhat v ZS 2024 písemně. Bližší informace ke zkoušce budou zveřejněny v moodle. Předmět má svou virtuální třídu ve výukovém portálu Katedry mediálních a kulturálních studií a žurnalistiky (moodle.upol.cz), ve které naleznete materiály a aktuálně zadávanou četbu k tématům a zadávání dílčích úkolů.
Doporučená literatura
  • Auer, P., & Nekvapil, J. (2014). Jazyková interakce. Praha: NLN, Nakladatelství Lidové noviny.
  • Bauer, M. W. - Gaskell, G. Qualitative researching with text, image and sound. London 2000.
  • ECO, Umberto. (2004). Meze interpretace.. Praha : Karolinum.
  • Hájek, M. (2014). Čtenář a stroj: vybrané metody sociálněvědní analýzy textů. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON).
  • Hirschová, M. (2013). Pragmatika v češtině. Praha: Karolinum.
  • Hoffmannová, J. (1997). Stylistika a--: současná situace stylistiky. Praha: Trizonia.
  • Kuckartz, U., & McWhertor, A. Qualitative text analysis: a guide to methods, practice & using software.
  • Macurová, A. ? Mareš, P. Text a komunikace. Jazyk v literárním díle a filmu. Praha 1992.
  • McQuail, D., & Antonínová, H. (2009). Úvod do teorie masové komunikace. Praha: Portál.
  • Müller, R. ? Šebek, J. (Eds.). (2014). Texty v oběhu. Antologie z kulturně materialistického myšlení o literatuře. Praha: Academia.
  • Müller, R., & Šidák, P. (2012). Slovník novější literární teorie: glosář pojmů. Praha: Academia.
  • Sedláková, R. (2014). Výzkum médií: nejužívanější metody a techniky. Praha: Grada.
  • Wodak, R., & Krzyżanowski, M. Qualitative discourse analysis in the social sciences.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Mediální studia se specializací na komunikační studia (2019) Kategorie: Publicistika, knihovnictví a informatika 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Mediální studia (2019) Kategorie: Publicistika, knihovnictví a informatika 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Mediální studia se specializací na žurnalistická studia (2019) Kategorie: Publicistika, knihovnictví a informatika 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Mediální studia se specializací na kulturální studia (2019) Kategorie: Publicistika, knihovnictví a informatika 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní