Vyučující
|
-
Foretová Petra, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Text jako předmět zkoumání: co je (a co není) text; text vs. diskurs; 2. Text jako základní analytická jednotka: hranice a šíře textu. Základní kritéria textuality; proměny chápání textu v kontextu elektronických médií. 3. Proces interpretace a rozumění textu. Role kontextu při interpretaci. Interpretace sdělení jako hermeneutický proces: hermeneutické (před)porozumění, hermeneutický kruh; hermeneutika důvěry a podezření. 4. Autor a autorství; koncept; autor jako funkce textu, koncept smrti autora; koncept mediálního producenta; proměny autorství v kontextu elektronických médií. 5. Sémiotika a text I. úvod do sémiotiky, co je to znak, vztah mezi znakem a významem. Denotace a konotace jazykového znaku. 6. Strukturální analýza textu; analýza ideologických významů v textu (mytologie); na křižovatce mezi mýtem, jazykem a ideologií; strukturalistické dědictví textuálního přístupu v kulturálních studií; limity strukturální analýzy. 7. Multimodální analýza textu I: jak texty, obrazy a zvuky utvářejí význam. Analýza základních komponentů. Příklad multimodální analýzy na propagačních videích univerzit. 8. Multimodální analýza textu II: porozumění základním principům multimodální analýzy, jaké texty analyzovat (reklamy, propagační videa, webové stránky). Jak různé mody komunikace interagují a utvářejí persvazivní sdělení. 9. Recipient textu. Typy recipientů. Empirický čtenář v akci aneb model kódování a dekódování textu; symptomatické čtení; ideologické čtení textu; sociokulturní determinanty čtení. 10. Analýza institucionálního dialogu: systém střídání replik mluvčích rozhovoru, role instituce; typické interakční praktiky v mediálních rozhovorech; 11. Analýza institucionálního dialogu II. interakční chování moderátora a hostů; institucionální, kulturální a sociohistorické pozadí institucionálního dialogu; 12. Mediální reprezentace a ideologie. Analýza implicitních významů v textu (členská kategorizační analýza, kritická analýza diskursu).
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Cílem kursu je seznámit posluchače se současnými přístupy k textu a poskytnout jim tak aparát pro komplexní mezioborovou analýzu komunikačního procesu a textu. Problematika textu a možností jeho analýzy bude představena v kontextu mediálních a kulturálních studií. Tradiční pojmy teorie textu budou konfrontovány s novými přístupy na poli studia nových médií.
Studenti znají a jsou schopni rozeznat základní výzkumné tradice a přístupy k textu a diskursu. Studenti umí rozlišovat mezi různými přístupy a výzkumnými tradicemi na poli teorii textu. Studenti jsou schopni číst a porozumět odborným textům klíčových autorů. Studenti jsou schopni kriticky zhodnotit koncepty teorie textu. Studenti jsou schopni aplikovat analytický aparát na vybrané typy textů dle jejich výběru a mluvit o svých zjištěních přiměřeným způsobem.
|
Předpoklady
|
Znalost základních pojmů z oblasti lingvistiky, mediálních a kulturálních studií.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Didaktický test
Podmínky k ukončení kurzu: 1. Pro získání zápočtu je třeba mít v pořádku docházku a odevzdávání dílčích úkolů do moodle v zadávaných termínech. Účast na přednášce je povinná, povoleny jsou max 2 absence bez omluvy, další absence je třeba písemně doložit + doplnit si obsah splněním náhradních úkolů po domluvě s vyučující. 3. Zkouška bude probíhat v ZS 2024 písemně. Bližší informace ke zkoušce budou zveřejněny v moodle. Předmět má svou virtuální třídu ve výukovém portálu Katedry mediálních a kulturálních studií a žurnalistiky (moodle.upol.cz), ve které naleznete materiály a aktuálně zadávanou četbu k tématům a zadávání dílčích úkolů.
|
Doporučená literatura
|
-
Auer, P., & Nekvapil, J. (2014). Jazyková interakce. Praha: NLN, Nakladatelství Lidové noviny.
-
Bauer, M. W. - Gaskell, G. Qualitative researching with text, image and sound. London 2000.
-
ECO, Umberto. (2004). Meze interpretace.. Praha : Karolinum.
-
Hájek, M. (2014). Čtenář a stroj: vybrané metody sociálněvědní analýzy textů. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON).
-
Hirschová, M. (2013). Pragmatika v češtině. Praha: Karolinum.
-
Hoffmannová, J. (1997). Stylistika a--: současná situace stylistiky. Praha: Trizonia.
-
Kuckartz, U., & McWhertor, A. Qualitative text analysis: a guide to methods, practice & using software.
-
Macurová, A. ? Mareš, P. Text a komunikace. Jazyk v literárním díle a filmu. Praha 1992.
-
McQuail, D., & Antonínová, H. (2009). Úvod do teorie masové komunikace. Praha: Portál.
-
Müller, R. ? Šebek, J. (Eds.). (2014). Texty v oběhu. Antologie z kulturně materialistického myšlení o literatuře. Praha: Academia.
-
Müller, R., & Šidák, P. (2012). Slovník novější literární teorie: glosář pojmů. Praha: Academia.
-
Sedláková, R. (2014). Výzkum médií: nejužívanější metody a techniky. Praha: Grada.
-
Wodak, R., & Krzyżanowski, M. Qualitative discourse analysis in the social sciences.
|