Předmět: Teorie textu

» Seznam fakult » FIF » KZU
Název předmětu Teorie textu
Kód předmětu KZU/TTM
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Foretová Petra, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Text jako předmět zkoumání: co je (a co není) text; text vs. diskurs; šíře a hranice textu; základní znaky textu; kritéria textuality; disciplíny zabývající se textem; typy a druhy textu; proměny chápání textu v kontextu elektronických médií. 2. Role kontextu při analýze textu aneb kontext je mocný: typy kontextu; statický vs. dynamický kontext; pragmatický pohled na kontext. 3. Autor a autorství; koncept; autor jako funkce textu, koncept smrti autora; koncept mediálního producenta; proměny autorství v kontextu elektronických médií. 4. Přístupy k interpretaci textu: sémiotický vs. strukturální přístup k interpretaci; hranice interpretace; princip ekonomie interpretace; queerbaiting v kontextu teorie interpretace. 5. Strukturální analýza textu; analýza ideologických významů v textu (mytologie); na křižovatce mezi mýtem, jazykem a ideologií; strukturalistické dědictví textuálního přístupu v kulturálních studií; limity strukturální analýzy. 6. Interpretace sdělení jako hermeneutický proces: hermeneutika jako metoda porozumění textu; rozumění vs. vysvětlení; hermeneutické (před)porozumění, hermeneutický kruh; hermeneutika důvěry a podezření. 7. Recipient textu: vymezení recipienta textu; druhy čtenářů; kompetence čtenářů; interpretativní komunita; čtenář nebo uživatel: typy čtenářů v online prostřed; mýtus o všemocném čtenáři. 8. Empirický čtenář v akci aneb model kódování a dekódování textu; symptomatické čtení; ideologické čtení textu; sociokulturní determinanty čtení. 9. Mediální dialog jako text: institucionální vs. přirozený dialog; možnosti analýzy dialogu; etnometodologická tradice analýzy dialogu, konverzační analýza. 10. Novinový titulek jako text: clickbaiting jako strategie (nejen) online bulvárních médií. 11. Kritická analýza diskurzu I: základní přístupy: sociokognitivní, sociokulturní a diskurzivně historický přístup ke zkoumání diskurzu. 12. Kritická analýza diskurzu II: třídimenzionální model diskurzu; role globálního kontextu při analýze textu; analýza persvaze, způsoby vyjadřování emocí v jazyce.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
Cílem kursu je seznámit posluchače se současnými přístupy k textu a poskytnout jim tak aparát pro komplexní mezioborovou analýzu komunikačního procesu a textu. Problematika textu a možností jeho analýzy bude představena v kontextu mediálních a kulturálních studií. Tradiční pojmy teorie textu budou konfrontovány s novými přístupy na poli studia nových médií.
Studenti znají a jsou schopni rozeznat základní výzkumné tradice a přístupy k textu a diskursu. Studenti umí rozlišovat mezi různými přístupy a výzkumnými tradicemi na poli teorii textu. Studenti jsou schopni číst a porozumět odborným textům klíčových autorů. Studenti jsou schopni kriticky zhodnotit koncepty teorie textu. Studenti jsou schopni aplikovat analytický aparát na vybrané typy textů dle jejich výběru a mluvit o svých zjištěních přiměřeným způsobem.
Předpoklady
Znalost základních pojmů z oblasti lingvistiky, mediálních a kulturálních studií.

Hodnoticí metody a kritéria
Didaktický test

Podmínky k udělení zápočtu: 1. Účast na výuce: účast je povinná. Povoleny jsou 2 absence. 2. Úspěšné zvládnutí zápočtového testu. Studenti, kteří mají kurz zapsaný v kategorii B mohou vypracovat seminární téma na vybrané téma. Předmět má svou virtuální třídu ve výukovém portálu Katedry mediálních a kulturálních studií a žurnalistiky (moodle.upmedia.cz), ve které naleznete materiály a aktuálně zadávanou četbu ke kurzu.
Doporučená literatura
  • Auer, P., & Nekvapil, J. (2014). Jazyková interakce. Praha: NLN, Nakladatelství Lidové noviny.
  • Bauer, M. W. - Gaskell, G. Qualitative researching with text, image and sound. London 2000.
  • ECO, Umberto. (2004). Meze interpretace.. Praha : Karolinum.
  • Hájek, M. (2014). Čtenář a stroj: vybrané metody sociálněvědní analýzy textů. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON).
  • Hirschová, M. (2013). Pragmatika v češtině. Praha: Karolinum.
  • Hoffmannová, J. (1997). Stylistika a--: současná situace stylistiky. Praha: Trizonia.
  • Kuckartz, U., & McWhertor, A. Qualitative text analysis: a guide to methods, practice & using software.
  • Macurová, A. ? Mareš, P. Text a komunikace. Jazyk v literárním díle a filmu. Praha 1992.
  • McQuail, D., & Antonínová, H. (2009). Úvod do teorie masové komunikace. Praha: Portál.
  • Müller, R. ? Šebek, J. (Eds.). (2014). Texty v oběhu. Antologie z kulturně materialistického myšlení o literatuře. Praha: Academia.
  • Müller, R., & Šidák, P. (2012). Slovník novější literární teorie: glosář pojmů. Praha: Academia.
  • Sedláková, R. (2014). Výzkum médií: nejužívanější metody a techniky. Praha: Grada.
  • Wodak, R., & Krzyżanowski, M. Qualitative discourse analysis in the social sciences.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr