Předmět: Teorie spotřební kultury

» Seznam fakult » FIF » KZU
Název předmětu Teorie spotřební kultury
Kód předmětu KZU/TSKM
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Zahrádka Pavel, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Úvodní hodina 2. Vznik spotřební kultury 3. Teorie spotřební kultury 4. Spotřební kultura a sociální distinkce 5. Kritika spotřební kultury 6. Nové trendy ve výzkumu spotřebního chování 7. Sociologie reklamy 8. Kultura a marketing 9. Spotřební kultura a komunikace (přednáška hostujícího profesora) 10. Projekce 11. Závěrečná diskuse

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Výstupy z učení
Seminář je věnován výkladu a kritické analýze současných teorií spotřební kultury a dalších příbuzných témat (estetika spotřební kultury, nové trendy ve výzkumu spotřebního chování, spotřeba a sociální distinkce, sociologie reklamy, marketing a kultura, kritika spotřební kultury). Cílem semináře je poskytnout účastníkům základní vhled do vybraných témat a problémů a vytvořit prostor k diskusi nad přečtenou literaturou. V průběhu semináře budeme pracovat s poznatky, postupy a teoriemi rozmanitých humanitních i sociálně vědných oborů, jakými jsou například sociologie, psychologie, filozofie, sémiotika, antropologie, ekonomie, marketingová komunikace. Semináře se zúčastní rovněž zahraniční odborníci zabývající se vztahem komunikace a spotřebních výrobků. Těžiště semináře bude spočívat v diskusi a výkladu přečtených českých a anglických odborných textů.
Studenti získají přehled o tradičních i současných teorií spotřebního chování jakožto faktoru sociální distinkce a tvorby individuální identity, seznámí se s tradiční normativní i liberální kritikou konzumerismu, naučí se interpretovat výsledky sociologických výzkumů kulturní spotřeby, naučí se interdisciplinárnímu přístupu při zkoumání spotřeby jakožto kulturního fenoménu.
Předpoklady
Pasivní znalost anglického jazyka.

Hodnoticí metody a kritéria
Seminární práce

Aktivní účast v seminárních diskusích, prezentace vybraného výzkumu, závěrečná seminární práce.
Doporučená literatura
  • Barthes, R. Mytologie (Mýtus dnes). Praha: Dokořán, 2004.
  • Bauman, Z. Work, Consumerism and the New Poor. Buckingham: Open University Press, 1998.
  • Corrigan, P. The Sociology of Consumption. London: SAGE, 2006.
  • Klein, N. Bez loga. Praha: Argo, 2005.
  • Kohák, E. (1993). Člověk, dobro a zlo. O smyslu života v zrcadle dějin (kapitoly z dějin morální filozofie). Praha: Ježek.
  • Ritzer, G. (1996). Mcdonaldizace společnosti. Praha: Academia, 2003.. Praha: Academia.
  • Schudson, M. Advertising, The Uneasy Persuation. New York: Basic Books, 1984.
  • Wernick, A. Promotional Culture. London: SAGE, 1991.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Mediální studia se specializací na žurnalistická studia (2019) Kategorie: Publicistika, knihovnictví a informatika - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Mediální studia (2019) Kategorie: Publicistika, knihovnictví a informatika - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Mediální studia se specializací na kulturální studia (2019) Kategorie: Publicistika, knihovnictví a informatika - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Mediální studia se specializací na komunikační studia (2019) Kategorie: Publicistika, knihovnictví a informatika - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -