Vyučující
|
-
Zahrádka Pavel, doc. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Úvodní hodina 2. Vznik spotřební kultury 3. Teorie spotřební kultury 4. Spotřební kultura a sociální distinkce 5. Kritika spotřební kultury 6. Nové trendy ve výzkumu spotřebního chování 7. Sociologie reklamy 8. Kultura a marketing 9. Spotřební kultura a komunikace (přednáška hostujícího profesora) 10. Projekce 11. Závěrečná diskuse
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Výstupy z učení
|
Seminář je věnován výkladu a kritické analýze současných teorií spotřební kultury a dalších příbuzných témat (estetika spotřební kultury, nové trendy ve výzkumu spotřebního chování, spotřeba a sociální distinkce, sociologie reklamy, marketing a kultura, kritika spotřební kultury). Cílem semináře je poskytnout účastníkům základní vhled do vybraných témat a problémů a vytvořit prostor k diskusi nad přečtenou literaturou. V průběhu semináře budeme pracovat s poznatky, postupy a teoriemi rozmanitých humanitních i sociálně vědných oborů, jakými jsou například sociologie, psychologie, filozofie, sémiotika, antropologie, ekonomie, marketingová komunikace. Semináře se zúčastní rovněž zahraniční odborníci zabývající se vztahem komunikace a spotřebních výrobků. Těžiště semináře bude spočívat v diskusi a výkladu přečtených českých a anglických odborných textů.
Studenti získají přehled o tradičních i současných teorií spotřebního chování jakožto faktoru sociální distinkce a tvorby individuální identity, seznámí se s tradiční normativní i liberální kritikou konzumerismu, naučí se interpretovat výsledky sociologických výzkumů kulturní spotřeby, naučí se interdisciplinárnímu přístupu při zkoumání spotřeby jakožto kulturního fenoménu.
|
Předpoklady
|
Pasivní znalost anglického jazyka.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Seminární práce
Aktivní účast v seminárních diskusích, prezentace vybraného výzkumu, závěrečná seminární práce.
|
Doporučená literatura
|
-
Barthes, R. Mytologie (Mýtus dnes). Praha: Dokořán, 2004.
-
Bauman, Z. Work, Consumerism and the New Poor. Buckingham: Open University Press, 1998.
-
Corrigan, P. The Sociology of Consumption. London: SAGE, 2006.
-
Klein, N. Bez loga. Praha: Argo, 2005.
-
Kohák, E. (1993). Člověk, dobro a zlo. O smyslu života v zrcadle dějin (kapitoly z dějin morální filozofie). Praha: Ježek.
-
Ritzer, G. (1996). Mcdonaldizace společnosti. Praha: Academia, 2003.. Praha: Academia.
-
Schudson, M. Advertising, The Uneasy Persuation. New York: Basic Books, 1984.
-
Wernick, A. Promotional Culture. London: SAGE, 1991.
|