Vyučující
|
-
Jansová Iveta, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. blok: Historie výzkumu publika, rekapitulace dosavadních znalostí. Hlavní přístupy k výzkumu účinků a publika, klíčové postavy a přelomové výzkumy. 2. blok: Je publikum opravdu masa? behaviorální a kritické paradigma, Princeton Radio Project - výzkumy rozhlasového publika, Invaze z marsu; dvoustupňový model komunikace - The Peoples Choice; P. F. Lazarsfeld, H. Cantril, H. Herzogová, R. K. Merton 3. blok: Etnografický obrat, důraz na každodennost, výzkumy D. Morleyho 4. blok: Televizní publikum, výzkumy recepce zpravodajství, Dallasu; divačky mýdlových oper a čtenářky červené knihovny - J. Radway, I. Ang. 5. blok: Fanoušci a subkultury, výzkumy publika vybraných mediálních obsahů, fenomén Pána prstenu, Sex ve městě apod. 6. blok: Individualizované a rozptýlené publikum, nové komunikační technologie, uživatelé internetu, specifika cyberspace, J. Fiske
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Mají média vliv a jak jej lze charakterizovat? To je klíčová otázka výzkumu mediálních účinků, který tento kurs mapuje. Kurs provází historií výzkumu recepce mediálních sdělení. Představuje klíčové koncepce, autory a tradice vysvětlující fungování médií ve společnostech pozdní doby. Kurs je rozdělen do tematických bloků věnovaných výzkumům, které se staly hlavními milníky ve výzkumu publika. Poskytuje teoretický vhled do zkoumané tematiky a nezbytný základ pro práci v oblasti výzkumu publika.
Student získá kompetence dané osnovou kurzu
|
Předpoklady
|
schopnost práce s odborným textem (v anglickém jazyce)
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Seminární práce
Aktivní účast v seminárních diskusích, znalost literatury předepsané na jednotlivé hodiny, prezentace vybraného tématu na základě četby zadaných titulů, závěrečná písemná klauzura v délce cca 1000 slov. Podmínkou získání zápočtu je prezentace vybraných výsledků zahraničních empirických šetření (student přečte a zpracuje minimálně jednu celou cizojazyčnou publikaci podle vlastního výběru nebo 3 časopisecké statě vztahující se k jednomu zvolenému výzkumnému tématu ? rešeršované tituly bude student na začátku semestru konzultovat s vyučující a závazně si je zvolí nejpozději do 30. 9.) v hodině a aktivní účast v hodinách během celého semestru. Prezentaci vybraného tématu studenti odevzdávají v elektronické podobě do příslušné odevzdávány v můdlu. Pro ostatní studenty kurzu připraví prezentující handout k prezentované látce v rozsahu cca 1 strany A4 oboustranně potištěné. Obsah a strukturu prezentace je vhodné v dostatečném předstihu konzultovat s vyučující. Základním komunikačním kanálem mezi vyučující a studenty je elektronický portál katedry moodle s virtuální třídou Teorie publika. Pokyny zveřejněné v moodle jsou pro studenty závazné
|
Doporučená literatura
|
-
Abercrombie, N. - Longhurst, B. 1998: Audiences. Sage. (str. 68-76).
-
Ang, I. 1996: Living Room Wars. Routledge.
-
Berger, A. A. Media and communication research methods: an introduction to qualitative and quantitative approaches.
-
Gauntlett, D. 1999: TV Living: Television, Culture and Everyday Life. Routledge.
-
Greig, A., Taylor, J., & MacKay, T. Doing research with children: a practical guide.
-
Kunczik, M. Základy masové komunikace..
-
McQuail, D. 1997: Audience Analysis. Sage.
-
Morley, D. 1986: Television in the Family. In: Family Television: Cultural Power and Domestic Leisure. Routledge..
-
Robert Kozinets. (2009). Netnography: Doing Ethnographic Research Online..
-
Salmons, J. Qualitative online interviews: strategies, design, and skills.
-
Turner, G. British Cultural Studies.
-
Webster, J. G., Phalen, P. F., & Lichty, L. W. Ratings analysis: audience measurement and analytics.
-
Zeller, F., Ponte, C., & O'Neill, B. Revitalising audience research: innovations in European audience research.
|