Vyučující
|
-
Vančát Jaroslav, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Strukturální přístup a interativní přístup jako metodický rámec přednášky. 2. Ontogeneze vizuálního vnímání 3. Obraznost jako psychosomatická kvalita, gnoseologické aspekty vizuality. 4. Význam obrazu v sociální komunikaci. 5. Vývoj sémantických modelů - od magického k poststrukturálnímu 6. Vývoj obrazových forem od počátků do moderny 7. Revoluce obrazových forem v moderně. 8. Vícestupňový, strukturní model vizuálního vyjádření. 9. Postmoderní struktura obrazových forem. 10. Obrazové formy kinematografických a interaktivních médií 11. Obrazové formy ve vztahu k jazyku. 12. Obraznost a kreativita.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení
|
Výstupy z učení
|
Cílem kursu je představit posluchačům obraz v jeho poznávacích a komunikačních funkcích, jako historicky stále hlouběji strukturovaný sémantický systém.
Student získá kompetence dané osnovou kurzu
|
Předpoklady
|
schopnost práce s odborným textem
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Seminární práce
Požadavky k zápočtu: - pravidelná aktivní účast v semináři - příprava na semináře (znalost zadaných textů) - závěrečný test (80% úspěšnost) Požadavky ke zkoušce: - seminární práce (5 normonstran) - znalost probíraných okruhů
|
Doporučená literatura
|
-
Aumont, J. Obraz. Praha 2005.
-
Císař, J. Co je to fotografie? Praha 2004.
-
Filipová, M. Možnosti vizuálních studií, Barrister a Principal, Brno 2007.
-
Gombrich, E. H. Umění a iluze. Studie o psychologii obrazového znázorňování. Praha 1985.
-
Liévre-Crossonová, É. Rozumět malířství. Praha 2006.
-
Monaco, J. Jak číst film. Svět filmu, médií a multimédií. Praha 2006.
-
Vančát, Jaroslav. (2000). Tvorba vizuálního vyjádření. Praha.
-
Vančát, Jaroslav. (2009). Vývoj obrazivosti od objektu k interaktivitě. Praha.
-
Zvěřina, J. Výtvarné dílo jako znak. Praha 1971.
-
Žegin, L. F. Jazyk malířského díla. Konvencionální povaha umění minulosti. Praha 1980.
|