Předmět: Teorie mediální organizace

» Seznam fakult » FIF » KZU
Název předmětu Teorie mediální organizace
Kód předmětu KZU/TMOM
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu nespecifikována
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Závrská Vladislava, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Mediální instituce jako součást struktury moderní společnosti a jako součást mediálního systému 2. Média jako ekonomické instituce 3. Organizace ? symptom modernity, Fungování moderní organizace 4. Organizační vlivy na produkci mediálních institucí 5. Mediální organizace - organizační struktura, organizační kultura 6. Lidé v organizaci, dynamika organizačních vztahů 7. Regulace sociálního chování a povaha komunikace v mediální organizaci 8. Teorie byrokracie M. Webera 9. Klasické řízení ? F. Taylor, Škola lidských vztahů ? E. Mayo a jeho pokračovatelé 10. Humanistické přístupy k řízení organizace, H. A. Simon ? teorie omezené racionality 11. Strukturálně funkcionální pojetí organizace, T. Parsons, R. K. Merton 12. Změny v organizaci moderní společnosti a vliv na vznik a vývoj mediální organizace

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Výstupy z učení
Cílem této disciplíny je seznámit studenty se základními principy fungování mediální organizace v moderní společnosti. Základní princip mediální organizace je zařazen do společenského kontextu a argumentován přístupy jednotlivých teoretiků.
Student získá kompetence dané osnovou kurzu
Předpoklady
schopnost práce s odborným textem

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška

Aktivní účast v semináři, četba zadaných textů a příprava na semináře, úspěšné zvládnutí ověření znalostí probíraných témat při rozpravě nad týden před konáním kolokvia odevzdanou seminární prací (min. 5 normostran na předem konzultované téma).
Doporučená literatura
  • Baker, C. E. Media, Markets, and Democracy. Cambridge University Press, London ? New York 2002, 377 s.
  • Bělohlávek, F. (1996). Organizační chování. Olomouc: Rubico.
  • Engwall, L. Newspapers as Organizations. Farnborough, Hants: Saxon House, 1978.
  • Hesmondhalgh, D. The Cultural Industries. Sage, London 2002.
  • McNair, B. (2004): Sociologie žurnalistiky. Praha: Portál.
  • Parsons, T. Studie o sociální stratifikaci. 1. vyd., Praha 1970.
  • Weber, M. Metodologie, sociologie a politika. OIKOYMENH, Praha 1998.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr