Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
1. uvedení do problematiky - komunikační/mediální studia a mediální komunikace (MK) 2. konceptualizace základních pojmů MK ve společenskovědních a humanitních disciplínách (komunikace, sdělení, interpretace, význam, ...) 3. interdisciplinární charakter studia MK 4. sémiotika, lingvistika a MK, využití v komunikačních a mediálních studiích 5. teorie informace/systémů a MK, využití v komunikačních a mediálních studiích 6. sociologie, sociální psychologie, teorie sociální komunikace a MK, využití v komunikačních a mediálních studiích 7. mediální komunikace jako proces a jeho segmentace 8. základní komunikační modely MK 9. kontext MK (společnost a kultura) 10. mediální instituce (základní charakteristiky, determinanty a procesy) 11. mediální produkce a mediální obsahy(způsob tvorby mediální produkce, intervenující faktory a procesy, mediální produkce jako informace / diskurz) 12. publikum (charakteristika publika, vztah publika k ostatním segmentům procesu masové komunikace) 13. efekty MK (vymezení pojmu, klasifikace efektů)
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení
|
Výstupy z učení
|
Cílem kursu je seznámení se základními charakteristikami mediální komunikace jako jednoho ze základních typů komunikace. V tomto smyslu přímo navazuje a rozvíjí poznatky zejména z disciplín Úvod do studia médií, Úvod do studia komunikace. Mediální komunikace je vnímána jako specifický a mnovrstevný proces, jenž je součástí širších struktur společnosti a kultury, a který je jimi ovlivňován a současně je sám ovlivňuje. V první části se studenti seznámí se základními pojmy, spojenými s procesem mediální komunikace, způsobem a možnostmi jejich využití pro popis mediální komunikace. Základní teoreticko-metodologické zakotvení bude vymezeno ve vazbě na poznatky, teorie a metody dalších sociálněvědních a humanitních disciplín. Ve druhé části bude pozornost věnována jednotlivým segmentům procesu mediální komunikace a způsobům jejich ?uchopení? z hlediska hlavních teoretických a analytických přístupů.
Student získá kompetence dané osnovou kurzu
|
Předpoklady
|
schopnost práce s odborným textem
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška
Aktivní účast na přednáškách, příprava na semináře a vypracování a prezentace vybraného tématu v semináři.
|
Doporučená literatura
|
-
Berger, A. A. Media analysis techniques. London 1998.
-
Burton, G. - Jirák, J. Úvod do studia médií. Brno 2003.
-
DeFleur, M. - Ballová, S. J. Teorie masové komunikace. Praha 1996.
-
Dominick, J. R. The dynamics of mass communication. McGraw-Hill: London 1993.
-
Fiske, J. Introduction to communication studies. London 1992.
-
Livingstone, S. Making sense of television. London 1998.
-
McQuail, D. Úvod do teorie masové komunikace. Praha 1999.
-
Reifová, I. a kol. Slovník mediální komunikace. Praha: Portál, 2004.
-
Schudson, M. Sociology of news. W. W. Norton company. 2003.
|