Vyučující
|
-
Foret Martin, Mgr. Ph.D.
-
Sloboda Zdeněk, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. mediální studia (MS), problematika vymezení předmětu, vztah k ostatním vědám 2. historie MS - přehled základních teorií a přístupů v MS 3. současnost MS - přehled základních teorií a přístupů v MS 4. rozbor MK I z hlediska různých přístupů, základní komunikační modely 5. rozbor MK II - přehled základních metodologických a analytických přístupů 6. rozbor MK III - metody a techniky výzkumu MK 7. MS a jejich využití pro studium žurnalistiky 8. MS a zpravodajství - zpravodajství jako forma komunikace, zpravodajství jako diskurs, zpravodajství jako žánr, součásti zpravodajské narace, zpravodajství z pohledu politické ekonomie / sociologie / kulturálních studií 9. faktory ovlivňující mediální obsahy (Shoemaker-Reese) 10. - 12. přehled nejvýznamnějších teorií vztahujících se k MK (agenda setting, knowledge gaps, spirála mlčení, kritéria newsworthiness, gatekeeping...)
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
|
Výstupy z učení
|
Kurs Teorie mediální komunikace 2 navazuje na Teorie mediální komunikace 1 a je věnován hlubšímu rozboru problematiky mediální komunikace jakožto ústředního tématu mediálních studií. Studenti se seznámí se základními tématy oboru mediální studia a jednotlivými teoretickými a analytickými přístupy, které se na poli tohoto oboru uplatňují. V první části kursu kursu bude pozornost věnována nastínění šíře záběru mediálních studií a jejich paradigmatické struktuře - tj. přehledu jednotlivých využívaných teoretických a analytických přístupů. Druhá část bude zaměřena na možnosti využití získaných poznatků pro reflexi žurnalistických komunikátů. V závěru kursu budou studenti seznámeni s klíčovými teoriemi, popisujícími různé roviny a aspekty procesu mediální komunikace.
Student získá kompetenci aplikace vědeckých metod při analyzování současných témat mediální komunikace a schopnost aplikace aktuálních teorií mediálních studií
|
Předpoklady
|
Úspěšné absolvování kurzu Teorie mediální komunikace 1 (TMKB1).
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška
Požadavky k zápočtu: úspěšné absolvování zápočtového testu, předepsaná účast, další podmínky budou specifikovány na první hodině. Zkouška: komplexní zkouška z okruhů předmětu Teorie mediální komunikace 1 a okruhů podmiňujícího předmětu Úvod do Teorie mediální komunikace 2.
|
Doporučená literatura
|
-
Fay, B. (2002). Současná filosofie sociálních věd. Multikulturní přístup.. Praha: SLON.
-
Jirák, J., Köpplová, B. Média a společnost. Praha 2003.
-
Kronicková, J. C.:. Alternativní metodologie pro analýzu kvalitativních dat. In: Sociologický časopis, č. 1., ročník 33, Praha 1997, s. 57 - 67)..
-
McQUAIL, D. (1999). Úvod do teorie masové komunikace.. Praha: Portál.
-
Pácl, P. Tři etapy sociologického výzkumu hromadných sdělovacích prostředků. Ostrava 1995.
-
Reifová, I. a kol. Slovník mediální komunikace. Praha 2004.
-
Sedláková, R. (2014). Výzkum médií: nejužívanější metody a techniky. Praha: Grada.
-
Shoemaker, P. J. - Reese, S. D. Mediating the message: theories of influences on mass media content. New York 1991.
-
Silverstone, R. Why study the media? London 1999.
|