Vyučující
|
-
Kořenský Jan, prof. PhDr. DrSc.
-
Hrabal Jiří, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Teorie, komunikace a lingvistika ve vztahu k literatuře (základní modely popisu); analýza vs. interpretace 2. Subjekty literární komunikace: produktor (autor): psychofyzická entita, autor objektivní a subjektivní, autorský subjekt, implicitní/implikovaný autor, obraz autora, osobnost, autor a diskurs; záměrnost a nezáměrnost, autenticita 3. Text - struktura (textovost, dílo - text); styl; denotace a konotace, problematika označování v textu, fikčnost, kontext 4. Transtextovost a její typy 5. Obsah, význam a smysl textu, problematika reference v literatuře (modely jejího popisu) 6. Subjekty literární komunikace II: recipient (čtenář): reálný, ideální, informovaný, empirický, modelový, implikovaný/implicitní; otázka kompetencí, interpretativní komunita 7. Literatura a vyprávění: modely popisu; motiv a téma, vypravěč, události a postavy, typologie způsobů vyprávění 8. Teorie a metodologie interpretace: konkretizace, recepce, percepce; popis, analýza, výklad, (po)rozumění 9. Historický exkurz I: strukturalisticky orientované modely popisu literárního procesu 10. Historický exkurz II: kritika strukturalisticky orientovaných modelů popisu literárního procesu (hermeneutika jako "odlišný" výklad de Saussura, dekonstrukce) 11. Literatura a kultura, ideologie a etnologie (zvl. marxismus a feminismus) 12. Analýza a interpretace konkrétních textů optikou komunikačních strategií (např. záměrnost skrývání, odhalení, zamlčovaní; rafinovanost vypravěče)
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Cílem kursu je představit studentům základy teorie a metodologie literární komunikace jako specifického modelu přenosu informace. Kurs bude zaměřen (1) historicky: formou analýzy a komentáře budou probrány historické modely literární komunikace; (2) metodologicky: předmětem zájmu budou základní předpoklady konstrukce literatury jako modelu komunikace a (3) teoreticky: cílem bude v základu postihnout teoretické uvažování o literatuře jako o modelu komunikace i s možnostmi kritiky tohoto způsobu chápání literatury.
Schopnost analyzovat současná klíčová komunikační témata a uchopit je odborně s použitím relevantních komunikačních teorií.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Esej
Požadavky k zápočtu: - pravidelná aktivní účast v semináři - příprava na semináře (znalost zadaných textů) - úspěšné absolvování zápočtového testu Požadavky ke zkoušce: - esej na dohodnuté téma (5 normostran) a její obhajoba; - znalost probíraných okruhů
|
Doporučená literatura
|
-
Alan, J. - Petrusek, M. Sociologie, literatura a politika. Praha 1996.
-
Austin, J. L. (2000). Jak udělat něco slovy. Praha.
-
Derrida, J. Gramatológia, Archa. Bratislava 1999.
-
Eco, U. Mysl a smysl. Praha 2000.
-
Foucault, M. Diskurs, autor, genealogie. Praha 1994.
-
Hroch, J. Filozofická hermeneutika v dějinách a v současnosti. Brno 2003.
-
Mareš, P. Styl, smysl, význam. Praha 1989.
-
Plett, H. F. Intertextuality, Walter de Gruyter, Berlin-New York 1991.
|