Předmět: Teorie interpretace

» Seznam fakult » FIF » KZU
Název předmětu Teorie interpretace
Kód předmětu KZU/TIM
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Foret Martin, Mgr. Ph.D.
  • Bína Daniel, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. úvod: co je to teorie a co je to interpretace, co budeme rozumět teorií interpretace 2. produktor (autor) - psychofyzická entita, autor objektivní a subjektivní, autorský subjekt, implicitní/implikovaný autor, obraz autora, osobnost, autor a diskurs; záměrnost a nezáměrnost, autenticita; otázky geneze textu 3. text - struktura; styl; denotace a konotace, problematika označování v textu, fikčnost 4. kontext 5. intertextualita 6. obsah, význam a smysl textu 7. recipient (čtenář) - reálný, ideální, informovaný, průměrný, reálný, empirický, modelový, implikovaný/implicitní, narratee; otázka kompetencí, interpretativní komunita 8. narace: příběh, text, vyprávění (fabule a syžet; histoire, récit, narration; fiction, story, plot; discourse apod.); motiv a téma, vypravěč, události a postavy, typologie způsobů vyprávění; fokalizace (focus, poin of view) 9. vnitřní kategorie textu: časoprostor; kompozice 10. interpretace - konkretizace, recepce, explikace, fenomenologická, imanentní, hermeneutická, strukturální a poststrukturalistická, pragmatická, postmoderní...; popis, analýza, výklad, (po)rozumění 11. - 12. komplexní interpretace textu jako aplikace dosavadních poznatků

Studijní aktivity a metody výuky
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
Cílem kursu je poskytnout studentům základní penzum poznatků z oblasti teorie interpretačního procesu, jak byly rozvíjeny především v literárněvědném diskursu, ale i diskursech dalších, a to především ty koncepty, které mají obecnou (tj. i mimoliterární) platnost a jsou aplikovatelné na interpretaci libovolných komunikátů. Postupně budou probírány koncepty spjaté s jednotlivými součástmi účastnícími se komunikačního procesu (především produktor, text a recipient), stejně jako další problémy interpretace (kontext, smysl a význam apod.).
Student získá kompetence dané osnovou kurzu
Předpoklady
schopnost práce s odborným textem

Hodnoticí metody a kritéria
Esej

Požadavky k zápočtu: - pravidelná aktivní účast v semináři - příprava na semináře (znalost zadaných textů) Požadavky k udělení kolokvia: - esej na dohodnuté téma (5 normostran) a její obhajoba
Doporučená literatura
  • Bauer, M. W. - Gaskell, G. Qualitative researching with text, image and sound. London 2000.
  • Bílek, P. A. Hledání jazyka interpretace. Host, Brno 2003.
  • Eco, U. Interpretácia a nadinterpretácia. Archa, Bratislava 1995.
  • Foucault, M. (1994). Dějiny šílenství.. Praha: Lidové noviny.
  • Ingarden, R. Umělecké dílo literární. Praha 1989.
  • Jedličková, A. Ke komu mluví vypravěč? Adresát v komunikační perspektivě prózy. ÚČL AV ČR, Praha 1993.
  • Jensen, K. B. - Jankowski, N. W. A handbook of qualitative methodologies for mass communication research, London 1993.
  • Kuckartz, U., & McWhertor, A. Qualitative text analysis: a guide to methods, practice & using software.
  • Macurová A. Slovesný text. Rezultát a východisko komunikačních aktivit. In: Text a komunikace. FF UK, Praha 1992.
  • Peprník, M. Směry literární interpretace XX. století. VUP, Olomouc 2000.
  • Sedláková, R. (2014). Výzkum médií: nejužívanější metody a techniky. Praha: Grada.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr