Vyučující
|
-
Foretová Petra, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Základní pojmy textuální analýzy: text, diskurs, metoda, analýza; typy analýz. 2. Empirické zkoumání textu: Funkce textu jako výzkumného objektu zkoumání; text jako reprezentace; pravidla výběru vzorku v textů v kvalitativní analýze textu. 3. Možnosti analýzy novinových titulků v online prostředí. 4. Sémiotická analýza textu 1 (vysvětlení základních pojmů, modelová analýza v semináři) 5. Sémiotická analýza textu 2: 6. Analýza mediálního dialogu I: systém střídání replik mluvčích rozhovoru, role instituce; typické interakční praktiky v mediálních rozhovorech; 7. Analýza mediálního dialogu II: řečové jednání (způsob výběru slov a nastolování témat v rozhovoru); interakční chování moderátora a hostů; institucionální, kulturální a sociohistorické pozadí institucionálního dialogu; 8. Kritická analýza diskursu I: základní pojmy a východiska (diskurz, ideologie)kritická diskurzivní analýza podle Fairclougha, Van Dijka a Wodakové (rozdíly v přístupech) 9. Kritická analýza diskursu II: sociokulturní přístup k diskursu 10. Kritická analýza diskursu III sociokulturní přístup k diskursu 11. Prezentace analýz studentů ýza textu. 12. Prezentace analýz studentů.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Cílem kursu je seznámit posluchače s vybranými typy textuálních analýz ve společenských vědách a poskytnout jim tak aparát pro komplexní mezioborovou analýzu komunikačního procesu a textu. Studenti se zároveň naučí, jak přistupovat k analýze vybraných témat jimi studovaných oborů.
Studenti budou obeznámeni s hlavními metodami a technikami vybraných typů textuálních analýz v kontextu sociálních věd. Studenti jsou schopni aplikovat metody textuální analýzy při analýze současných kulturních a mediálních témat.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška
POŽADAVKY PRO ZÍSKÁNÍ ZÁPOČTU: 1) Pravidelná docházka max. 2 absence bez omluvy, příp. 3. a 4. absenci je možno omluvit (a nahradit splněním přiměřeného zvláštního úkolu) pouze tehdy, doložíte-li skutečnost, že jste chyběli z vážných důvodů (nemoc, studijní pobyt mimo UP aj.). 2POŽADAVKY K ZAKONČENÍ KURZU: I. Podmínky k udělení zápočtu: Pravidelná docházka - max. 2 absence bez omluvy, příp. 3. a 4. absenci je možno omluvit (a nahradit splněním přiměřeného zvláštního úkolu) pouze tehdy, doložíte-li skutečnost, že jste chyběli z vážných důvodů (nemoc, studijní pobyt mimo UP aj.). - Analýza (dle vlastního výběru) na vybraném vzorku textů; Ústní prezentace analýzy v semináři ve skupině (jedna skupina - 3 studenti). Struktura ústní prezentace - viz níže. Ústní prezentace analýz se bude konat v úterý 14. května 2019 v 11:30 Před ústní prezentací je třeba vypracovat min. třístránkovou výzkumnou zprávu, kterou je třeba vložit nejpozději do 8. 5. 2019 do moodle na místo určené. II. Podmínky k udělení kolokvia > Písemná seminární práce. Práce může být odevzdána společně ve dvojicích/trojicích. V práci je nutné vyznačit, kdo pracoval na kterých částech analýzy. Seminární práce může vycházet z ústních prezentací analýz (musí být rozvinutím předchozí prezentace a to buď po teoretické nebo analytické stránce). Kolokvium probíhá jako rozprava nad seminární prací, proto je nutné, aby se studenti, kteří vypracovávají práci společně dostavili na kolokvium spolu. > Studenti Kulturálních studií (jednoobor): kromě odevzdání písemné analýzy je v rámci kolokvia ověřována i znalost probíraných základních pojmů textuální analýzy. Předmět TEXTUÁLNÍ ANALÝZA má svoji virtuální podporu ve výukovém portálu Katedry žurnalistiky (moodle.upmedia.cz), který je plnohodnotnou součástí výuky tohoto kurzu (výukové materiály, informace k organizaci výuky, ankety, atd.). Je tedy povinností všech účastníků semináře se do tohoto kurzu.
|
Doporučená literatura
|
-
Auer, Peter. (2014). Jazyková interakce.. Praha: NLN.
-
Bauer, M., W. ? Gaskell, G. Qualitative researching with text, image and sound. A practical Handbook. London, Sage Publication Incorporated 2000.
-
FAIRCLOUGH, N. (2003). Analysing Discourse. Textual analysis for social research.. London: Routledge.
-
Fairclough, N.:. (1992). Discourse and Social Change.. Blackwell Publishers Ltd.
-
Hájek, M. (2014). Čtenář a stroj: vybrané metody sociálněvědní analýzy textů. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON).
-
Chandler, D. (2004). Semiotics. The basics.. London: Routledge.
-
Karlík, P., Nekula, M., & Pleskalová, J. (2002). Encyklopedický slovník češtiny. Praha: Nakladatelství Lidové noviny.
-
Kořenský, J. ? Hoffmannová, J. ? Müllerová, O. ? Jaklová, A. Komplexní analýza komunikačního procesu a textu. České Budějovice 1999.
-
NEKVAPIL, J. (2000). Etnometodologická konverzační analýza v systému encyklopedických hesel.. Češtinář 10, , s. 80-87.
-
NEKVAPIL, J., LEUDAR, I. (2006). Prezentace událostí 11. 9. 2001: Bush, bin Ládin a jiní v interakci.. Sociologický časopis 42, č. 2, s. 353-377.
-
Nünning, A., Trávníček, J., Holý, J., Urválek, A., & Adamová, Z. (2006). Lexikon teorie literatury a kultury: koncepce, osobnosti, základní pojmy. Brno: Host.
-
Sedláková Renata. (2015). Výzkum médií. Nejužívanější metody a techniky.. Grada.
-
Wodak, R., & Krzyżanowski, M. Qualitative discourse analysis in the social sciences.
|