Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Na základě rozboru textu a kontextu vybraných literárních děl světové i české literatury od středověku do 20. století se seminář zaměří na různé možnosti interpretace beletrie jako plnohodnotného pramene využitelného v historickém bádání. Diskuse v semináři bude založena především na studiu teoretické literatury k tématu (strukturalismus, post-strukturalismus, dekonstrukce, marxismus, nový historismus atd.) a na analýze vybraných literárních textů v proměnlivých dobových, sociálních, geografických či kulturních kontextech.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Výstupy z učení
|
V zásadě existují tři přístupy k interpretaci literárního díla: prostřednictvím samotného textu, prostřednictvím autora a prostřednictvím čtenáře. Seminář je zaměřen na analýzu textu na pozadí dobového (kulturního, politického, náboženského) kontextu, ve kterém vznikal. Zkoumání bude podrobena především narativní hodnota beletrie pro historický výzkum a metody interpretace. Předmětem diskuse budou díla středověké (G. Chaucer), raně novověké (Cervantes, Marlowe, Barclay, Radiščev), obrozenecké (Němcová) i evropské klasické a moderní (Tolstoj, Galsworthy, Bulgakov) literatury.
Schopnost zasadit literaturu do společenských souvislostí doby a schopnost využít beletrii jako plnohodnotný historický pramen.
|
Předpoklady
|
Znalost stěžejních literárních děl uvedených v seznamu semináře. Základní znalost literárněvědných teorií.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Esej
aktivita na semináři četba literárních i teoretických textů esej
|
Doporučená literatura
|
-
Jan Horský. (2009). Dějepisectví mezi vědou a vyprávěním. Praha.
-
Stephen Greenblatt. (2007). Velký příběh neznámého muže. Praha.
-
Umberto Eco. (1997). Jak napsat diplomovou práci. Votobia Olomouc.
-
Wodak, R., & Krzyżanowski, M. Qualitative discourse analysis in the social sciences.
|