Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Základní tematické okruhy: 1) Co, kdy a jak je seriál: základní vymezení, charakterizace, chronologizace, teoretizace, problematizace 2) Zrod seriality v populární kultuře 19. století: kolportážní román a jeho globální i lokální realizace, viktoriánský seriál, karikaturní pásma a cykly; hledání možností 3) Seriálově bydlí komiks: novinové stripy a časopisecké sešity, publikační a prezentační platformy a jejich specifika, žánrovost, typovost, automatizace a stereotyp, kolektivní autorství 4) "Pokračování příště" ve filmu a televizi: dějiny, vývoj a typologizace filmových a televizních seriálů, teoretické konceptualizace seriality v audiovizuálních médiích, aktuální tendence seriálové tvorby: story-arc, minisérie a "quality TV" 5) Seriál jako narativ: sdílené příběhosvěty populárního seriálu, způsoby ustavování a ustalování seriálových světů, dynamika a statičnost příběhosvěta 6) Seriálová univerza, transmediální franšízy: od příběhů o psíku Punťovi k Marvel Cinematic Universe. Kanoničnost a způsoby "světasprávy" v popkulturních vesmírech
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Výstupy z učení
|
Seminář se zaměřuje na problematiku seriálovosti v populární kultuře a studentům nabídne základní seznámení s postupně se ustavujícím směrem tzv. seriality studies. Různomediální seriálové texty současné i minulé poslouží jednak k představení základní chronologie a periodizace vývoje seriálových forem, jako i k obecnějším, interpretačním, analytickým a teoretickým exkursům (serialita jako problém produkce, recepce, interpretace; serialita v naraci).
Dosažené kompetence: Účastníci kursu se seznámí s oborovými základy rozvíjející se disciplíny studií seriality (seriality studies) a získají rámcovou orientaci v dějinách populární seriality napříč médii i regiony. Studenti budou konfrontováni s nejvýraznějšími teoretickými konceptualizacemi sledované tématiky a bude rozšířen jejich repertoár interpretačních a badatelských nástrojů tak, aby byli v budoucnu lépe vybaveni k samostatné analytické či kritické činnosti.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Seminární práce
Požadavky k 1) Aktivní účast, 2) písemně vypracovaný referát na dojednané téma v rozsahu 5-7 stran, 3) krátký, cca desetiminutový "diskusní příspěvek" proslovený v semináři
|
Doporučená literatura
|
-
Allen, Rob - van der Berg, Thijs (eds.). (2014). Serialization in Popular Culture.. London-New York.
-
Allen, Robert C. (ed.). (1995). To Be Continued? Soap operas around the world.. London-New York.
-
Eco, Umberto. (2004). "Jak interpretovat seriály". In: týž, Meze interpretace, s. 93?111. Praha.
-
Kelleter, Frank (ed.). (2012). Populäre Serialität: Narration ? Evolution ? Distinktion. Zum seriellen Erzählen seit dem 19.. Bielefeld.
-
Ryan, Marie-Laure - Thon, Jan-Noël. (2014). Storyworlds across Media. Toward a Media-Conscious Narratology. London.
-
Wüllner, Daniel. (2010). "Suspended in Mid-Month. Serialized Storytelling in Comics". In: Joyce Goggin - Dan Hassler-Forest (eds.), The Rise and Reason of Comics and Graphic Literature. Critical Essays on the Form. London.
|