Vyučující
|
-
Hrabal Jiří, Mgr. Ph.D.
-
Bína Daniel, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Specifika literární komunikace a literární věda jako věda o literatuře (filosofické předpoklady literární vědy 20. století) 2. Historický exkurz I: ruský formalismus a český strukturalismus (Šklovský, Tynjanov, Jakobson, Mukařovský). Literární věda a estetika v kontextu PLK 3. Text a pojmenování (Jakobson, Mukařovský); dynamika estetické funkce ("dematerializace" estetična) 4. Historický exkurz II: hermeneutické teorie v 1. polovině 20. století (Gadamer, Heidegger), vliv filosofie na uvažování o literatuře (implicitní kritika strukturalismu, non-identické individuum jako neustálý výklad vlastní minulosti) 5. Literární dílo jako znak, modely popisu literární komunikace (Jakobson, Mukařovský, Barthes) 6. Historický exkurz III: vliv fenomenologie na literární vědu (Husserl, Ingarden), recepční estetika (Jauss, Iser, Stierle) 7. Význam a smysl textu (Mukařovský, Mathauser, Vodička, Iser); literatura a historie 8. Historický exkurz IV: francouzský strukturalismus (Lévi-Strauss, Barthes, Todorov, Genette) 9. Strukturální analýza, modely literární komunikace a literárního systému po vzoru F. de Saussura; znak, struktura, text 10. Literární komunikace a naratologie: motiv, téma; vypravěč a postava, tematizovaný adresát; typy promluv (řeči); vypravěčské způsoby; vyprávěcí situace; ich-forma a er-forma; reflektor, úhel pohledu; časoprostor a jeho funkce a strukturace; děj, příběh a jeho kompozice, fabule a syžet 11. Historický exkurz V: poststrukturalismus a dekonstrukce (Barthes, Foucault, Deleuze, Derrida), zpochybnění základních předpokladů strukturalisticky (systémově) orientovaných teorií; paradox struktury, základního modelu komunikace, opakování znaku atd. 12. Literární komunikace a ideologie (marxismus, feminismus, strukturalismus?), idealismus vs. ideologie
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Cílem kursu je seznámit studenty se specifiky literární komunikace vůči obecné teorii komunikace, a to formou diskuse základů teorie, metodologie a historie literární vědy jako vědecké disciplíny. Nepůjde o pouhý přehled jednotlivých teoretických konceptů, ale spíše o náčrt jejich fungování v procesu literární komunikace. Jednotlivé modely popisu budou explikovány ve vztahu ke konkrétním textům, přičemž bude zdůrazňována především jejich operativnost jako určitých intelektuálních konceptů, nikoli jejich statičnost a "dogmatičnost".
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška, Esej
Požadavky k zápočtu: - pravidelná aktivní účast v semináři - příprava na semináře (znalost zadaných textů) - úspěšné absolvování zápočtového testu Požadavky ke kolokviu: - esej na dohodnuté téma (5 normostran) a její obhajoba
|
Doporučená literatura
|
-
Barthes, R. The Semiotic Challenge, Hill and Wang, New York 1988.
-
Culler, J. (2002). Krátký úvod do literární teorie. Brno: Host.
-
Derrida, J. (1993). Texty k dekonstrukci. Bratislava.
-
Foucault, M. Diskurs, autor, genealogie. Praha 1994.
-
Ingarden, R. O poznávání literárního díla. Praha 1967.
-
Nünning, A. Lexikon teorie literatury a kultury. Brno 2006.
-
Pechlivanos, M. Úvod do literární vědy. Praha 1999.
-
Ricoeur, P. Teória interpretácie. Diskurs a prebytok významu. Bratislava 1997.
|