Předmět: Specifika literární komunikace

» Seznam fakult » FIF » KZU
Název předmětu Specifika literární komunikace
Kód předmětu KZU/SLKM
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Hrabal Jiří, Mgr. Ph.D.
  • Bína Daniel, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Specifika literární komunikace a literární věda jako věda o literatuře (filosofické předpoklady literární vědy 20. století) 2. Historický exkurz I: ruský formalismus a český strukturalismus (Šklovský, Tynjanov, Jakobson, Mukařovský). Literární věda a estetika v kontextu PLK 3. Text a pojmenování (Jakobson, Mukařovský); dynamika estetické funkce ("dematerializace" estetična) 4. Historický exkurz II: hermeneutické teorie v 1. polovině 20. století (Gadamer, Heidegger), vliv filosofie na uvažování o literatuře (implicitní kritika strukturalismu, non-identické individuum jako neustálý výklad vlastní minulosti) 5. Literární dílo jako znak, modely popisu literární komunikace (Jakobson, Mukařovský, Barthes) 6. Historický exkurz III: vliv fenomenologie na literární vědu (Husserl, Ingarden), recepční estetika (Jauss, Iser, Stierle) 7. Význam a smysl textu (Mukařovský, Mathauser, Vodička, Iser); literatura a historie 8. Historický exkurz IV: francouzský strukturalismus (Lévi-Strauss, Barthes, Todorov, Genette) 9. Strukturální analýza, modely literární komunikace a literárního systému po vzoru F. de Saussura; znak, struktura, text 10. Literární komunikace a naratologie: motiv, téma; vypravěč a postava, tematizovaný adresát; typy promluv (řeči); vypravěčské způsoby; vyprávěcí situace; ich-forma a er-forma; reflektor, úhel pohledu; časoprostor a jeho funkce a strukturace; děj, příběh a jeho kompozice, fabule a syžet 11. Historický exkurz V: poststrukturalismus a dekonstrukce (Barthes, Foucault, Deleuze, Derrida), zpochybnění základních předpokladů strukturalisticky (systémově) orientovaných teorií; paradox struktury, základního modelu komunikace, opakování znaku atd. 12. Literární komunikace a ideologie (marxismus, feminismus, strukturalismus?), idealismus vs. ideologie

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
Cílem kursu je seznámit studenty se specifiky literární komunikace vůči obecné teorii komunikace, a to formou diskuse základů teorie, metodologie a historie literární vědy jako vědecké disciplíny. Nepůjde o pouhý přehled jednotlivých teoretických konceptů, ale spíše o náčrt jejich fungování v procesu literární komunikace. Jednotlivé modely popisu budou explikovány ve vztahu ke konkrétním textům, přičemž bude zdůrazňována především jejich operativnost jako určitých intelektuálních konceptů, nikoli jejich statičnost a "dogmatičnost".

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná zkouška, Esej

Požadavky k zápočtu: - pravidelná aktivní účast v semináři - příprava na semináře (znalost zadaných textů) - úspěšné absolvování zápočtového testu Požadavky ke kolokviu: - esej na dohodnuté téma (5 normostran) a její obhajoba
Doporučená literatura
  • Barthes, R. The Semiotic Challenge, Hill and Wang, New York 1988.
  • Culler, J. (2002). Krátký úvod do literární teorie. Brno: Host.
  • Derrida, J. (1993). Texty k dekonstrukci. Bratislava.
  • Foucault, M. Diskurs, autor, genealogie. Praha 1994.
  • Ingarden, R. O poznávání literárního díla. Praha 1967.
  • Nünning, A. Lexikon teorie literatury a kultury. Brno 2006.
  • Pechlivanos, M. Úvod do literární vědy. Praha 1999.
  • Ricoeur, P. Teória interpretácie. Diskurs a prebytok významu. Bratislava 1997.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr