Předmět: Sémiotika kultury: kultura a/jako text

» Seznam fakult » FIF » KZU
Název předmětu Sémiotika kultury: kultura a/jako text
Kód předmětu KZU/SKKTM
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
Obsah předmětu
1. Textualita versus příroda. Textualita versus civilizace (od Sv. Augustína po J. Lotmana). 2. Pohádka jako alegorie dějin (bratři Grimmové; J.V. Propp). 3. Kuchyně a symbolika koloběhu života (Diderot, Lévy Strauss). 4. Kultura alegorie versus média. Sémantika městské struktury (Benjamin). 5. Kultura jako identita čtení světa (?Svět je to, co se může stát předmětem komunikace. ? H. Weinrich). 6. Materiální kultura jako komunikace (od doby bronzové po PC). 7. Civilizační zdroje poetiky symbolizmu a surrealizmu (Derrida). 8. Spotřeba jako komunikace (marketing, reklama, propagace a kulturní segmentace civilizačních prostorů). 9. Fakt, fikce, styl ? metafysika všedního dne. Vizuální kultura, videokultura a řeč. 10. Kultura jako médium autority. Globalizace kultury a krize idenity. Kultura a cílové populace. Kultura jako znakový systém. Kultura jako norma platnosti hodnot ? právo jako text. 11. Kultura, svoboda, respekt , anarchie. Morálka jako text.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení
Výstupy z učení
Obsahem předmětu je seznámit posluchače se strukturou a dynamikou kulturních jevů v trojúhelníku strategických binárních opozic: Kultu-ra-Civilizace-Příroda.
Studenti získají přehled o současných tématech v sémiotice. Studenti jsou schopni aplikovat základní poznatky o sémiotice při analýze současných kulturních a mediálních témat.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Seminární práce

Studenti předloží: 1. seznam prostudované literatury 2. seminární práci dle zadání a určených termínů.
Doporučená literatura
  • Bachtin, M. M. Francois Rabelais a lid. kultura středověku a renesance. Praha: LN 1980.
  • Bauer, M. W. - Gaskell, G. Qualitative researching with text, image and sound. London 2000.
  • Eco, U. Skeptikové a těšitelé. Praha: Svoboda 1995.
  • Flusser, V. Jazyk a skutečnost. Praha: Triáda 2005.
  • Jensen, K. B. - Jankowski, N. W. A handbook of qualitative methodologies for mass communication research, London 1993.
  • Kubínová, M. Sondy do sémiotiky literárního díla. Praha ÚČL AV ČR: 1995.
  • Kuckartz, U., & McWhertor, A. Qualitative text analysis: a guide to methods, practice & using software.
  • Sedláková, R. (2014). Výzkum médií: nejužívanější metody a techniky. Praha: Grada.
  • Strauss, C. L. Myšlení přírodních národů. Praha: ČS 1978, Dauphin 1996.
  • Tondl, L. Problémy sémantiky. Praha: Academia 1966.
  • Valček, P. Čas kentaurov. Kultúra času a komunikácia před vznikom písma. Bratislava: Iris 2000.
  • Valček, P. Sperryho syndróm. Kognitívna dynamika a multimediálny chronotop. Bratislava: Pictus 2007.
  • Zala, B. Skrytý svet významov. Bratislava: Iris 1996.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr