Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
1. Znak - znakovost - značení. Pojem sémióze 2. Sémióze jako vztah (inter)subjektivity a "světa". Typologie "světů" a znaků z hlediska "priority" znaku, nebo světa 3. Subjekto-objektová relace - její varianty, instrumentalita znaku, znak jako prostředí a limita, sémióze jako hra 4. Označované a označující, výraz obsah, interdependence výrazu a obsahu, unilateralita a bilateralita znakového vztahu 5. Dimenze sémiotiky 6. Typologie znakových vztahů, gradualita jejich "přirozenosti", konvencionalita, reprezentace 7. Ikoničnost, analogie, motivovanost 8. Přirozené, umělé a konstruované sémiotické soustavy 9. Gradualita obsahově významové stránky znakového vztahu se zřetelem k unilateralitě a bilateralitě 10. Význam a funkce 11. Dialektická relativita výrazu a obsahu 12. Sociální, kulturní a historická povaha sémióze 13. Sémiosféra
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Kurs tematizuje některé základní problémy současné sémiotiky. Nejde tedy o soustavný historizující výklad dějin teorie znaku a vzniku sémiotiky jako samostatné vědní discipliny, ale o přípravu posluchačů pro chápání sémióze v její komplexitě, tedy s přihlédnutím k funkční jednotě různých typů sémiotického chování.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška
Požadavky k zápočtu: - pravidelná aktivní účast v semináři - příprava na semináře (znalost zadaných textů) - úspěšné absolvování zápočtového testu Požadavky ke kolokvium: - znalost probíraných okruhů
|
Doporučená literatura
|
-
Černý, J. - Holeš, J. Sémiotika, Praha 2002.
-
Doubravová, J. Sémiotika v teorii a praxi, Portál, Praha 2002.
-
Chandler, D. Semiotics. The Basics, London 2001.
-
Osolsobě, I. Mnoho povyku pro sémiotiku. Brno 1992.
-
Schaff, A. Úvod do sémantiky, Praha 1963.
-
Voigt, V. Úvod do sémiotiky, Praha 1981.
|