Vyučující
|
-
Hubík Stanislav, prof. PhDr. CSc.
|
Obsah předmětu
|
1. Řeč/jazyk/komunikace a jejich zkoumání v různých disciplínách: logika, lingvistika, filozofie jazyka, teorie informace; společné problémy: znak, jeho funkce a produkce. 2. Hlavní iniciativy: Peirce/sémeiotika, de Saussure/sémiologie, Morris/ teorie znaků, Barthes/teorie paradigmatické a syntagmatické komunikace; Lotman/teorie druhotných systémy, Derrida ? teorie gramatologie, Eco/teorie semiotiky. APLIKACE ? viz 5,6,7,8. 3. Znak, typy znaků, znaková činnost, znaková produkce, znakový kód; znaková re-prezentace a prezentace; systém znakové komunikace. 4. Médium a znak: typ média a typ znaku; funkce média a funkce znaku; médium a percepce; médium a abstrakce; médium, prostor, čas. APLIKACE ? viz 9,10 5. Peirceho teorie interpretans ve znakových kódech; Morrisova teorie syntaktických, sémantických a pragmatických základů znakové produkce. 6. de Saussure a strukturalistická diference ve znakové produkci; Barthesova paradigmatika a syntagmatika znakové produkce. 7. Lotmanova teorie druhotných systémů a ne/paradigmatické kultury; Derridova gramatologie a dekonstrukce. 8. Sémiotická syntéza (Eco) a gramatologická revize (Derrida) ? jejich význam pro zkoumání komunikace a kultury. 9. Obraz, pojem, technický obraz: Flusserova teorie mediální redukce skutečnosti a Castellsův síťový metakód revidují některé základní teze sémiotiky. 10. Rychlost, zrychlení, setrvačnost: Viriliova teorie dromokratické komunikace a Castellsův síťový metakód revidují některé základní teze sémiotiky. 11. Revize problémů a jejich řešení v 5,6,7,8 podle 9,10. NOVÉ APLIKACE. 12. Základní okruhy současných sémiotických problémů médií.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Cílem kursu je seznámit studující s hlavními okruhy problémů, jejichž formulování a řešení vedlo k ustavení sémiotiky. Systematicky vyložit základní problémy sémiotiky relevantní pro práci s médii a v médiích. Využití poznatků demonstrovat na vybraných praktických příkladech.
Student získá kompetence dané osnovou kurzu
|
Předpoklady
|
Znalost základních sémiotických pojmů.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Seminární práce
Požadavky ke kolokviu: Aktivní účast v semináři, četba zadaných textů a příprava na semináře, úspěšné zvládnutí ověření znalostí probíraných témat při rozpravě nad týden před konáním kolokvia odevzdanou seminární prací (min. 5 normostran na předem konzultované téma).
|
Doporučená literatura
|
-
Barthes, R. Nulový stupeň rukopisu. Základy sémiologie. Praha: Čs. spisovatel, 1967, str. .
-
DERRIDA, J. Struktura, znak a hra v diskursu věd o člověku. In: DERRIDA, J. Texty .
-
ECO, U. . Mysl a smysl. Praha: Vize 97, 2000.
-
FLUSSER, V. Do univerza technických obrazů, Praha: OSPVU, 2001.
-
MORRIS, C.W. Základy teorie znaků. In: PALEK, B. ed. Sémiotika. Praha: Univerzita .
-
PALEK, B. Sémiotika. Praha: Univerzita Karlova, 1997.
-
PEIRCE, C.S. Grammatica speculativa. In: PALEK, B. ed. Sémiotika. Praha: Univerzita .
-
TEJERA, V. Semiotics from Peirce to Barthes. New York: E.J. Brill, 1988.
|