Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
1. téma: multiparadigmatická struktura sociologie: mikro versus makro; konflikt x konsensus nebo interakce? 2. téma: metodologický exkurz: Durkheim, Dilthey, Weber, Mills, Giddens 3. téma: teorie davu: Lebon, Freud, Gasset 4. téma: kritická teorie: Frankfurtská škola: Adorno, Marcuse (jednorozměrný člověk), Habermas (teorie komunikativního jednání) 5. téma: symbolický interakcionismus: Mead - koncepce gesta, význam jazyka a komunikace 6. téma: antropologická linie uvažování: Lévy-Strauss (teorie binárních opozicí), Geertz (zhuštěný popis) 7. téma: konceptualizace moderní společnosti: Simmel, Bell, Beck, Giddens, Baumann, Lipovetsky, 8. téma: tradice sociologie vědění a sociální konstruktivismus, Schutz (fenimenologie), Berger + Luckman (sociální konstrukce reality)
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Kurz seznamuje studenty s vybranými sociologickými přístupy, autory a teoriemi, na které navazuje sociologie médií, teorie masové komunikace a mediální studia. Kurz tvoří teoretický základ pro další studium v oblasti uvažování o médiích a komunikaci. Probíráni budou např. Dilthey, Weber, Mead, Schutz, Habermas, Berger a Luckman, Bourdieu a další.
Získání základního přehledu v sociálněvědní teorii, povědomí o klíčových autorek, směrech a termínech.
|
Předpoklady
|
Základní znalost sociologického myšlení, základních teorií a autorů.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Esej
Aktivní participace v seminárních hodinách, závěrečný esej na vybrané téma.
|
Doporučená literatura
|
-
Bauman, Z.: . Úvahy o postmoderní době, SLON, 1995 .
-
Berger, P.L., Luckmann, T.: . Sociální konstrukce reality, CDK, 1999.
-
Callinicos, A.:. Against Postmodernism: A Marxist Critique, Polity Press.
-
Fay, B.: . Současná filosofie sociálních věd, SLON, 2002.
-
Kuhn, T.S.: . Struktura vědeckých revolucí, ISE, 1997.
-
Lyotard, J.F.: . O postmodernismu, FILOSOFIA, 1993.
-
Mannheim, K.: . Ideologie a utopie, Archa, 1991.
|