Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
1. Představení a komparace aktuálních rozhlasových technologií, jednotlivé funkce v produkčním týmu 2. Psaní scénáře (bodový, technický?) ? stavba zprávy, reportáže 3. Práce s diktafonem / minidiskem ? úvod: pravidla záznamu (ukázky) 4. Práce s diktafonem / minidiskem ? praxe: záznamy studentů a analýza jejich materiálu 5. Práce v terénu (rozhovory) + práce se zvukem ? úvod (ukázky) 6. Práce ve studiu + práce se zvukem ? praxe 7. Střih záznamu ? úvod: volba stop, pravidla (ukázky) 8. Střih záznamu ? praxe: práce studentů na digitální online střižně a analýza jimi sestřihaného materiálu 9. Postprodukce (využití podkresové hudby, nahlašování, ilustračních zvuků, efektů ?) (ukázky) 10. zpracování samostatného studentského úkolu ? natočení krátké zprávy 11. zpracování samostatného studentského úkolu ? střih a postprodukce krátké zprávy 12. prezentace samostatného studentského úkolu ? prezentace záznamu, hodnocení a následná diskuze
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
|
Výstupy z učení
|
Smyslem výuky je posluchače seznámit se základními technickými prostředky potřebnými k realizaci zpravodajských a publicistických pořadů. Specifika mluvených žánrů se od psaných liší nejen jazykovými prostředky, ale i možností jejich dodatečné technické úpravy (umění střihu, mixáže, krácení, sestavení pracovního scénáře atp.).
Student získá kompetence dané osnovou kurzu
|
Předpoklady
|
Cílem kursu je posluchače seznámit s praktickými znalostmi a dovednostmi potřebnými k úspěšnému zvládnutí mluvených žurnalistických komunikátů realizovaných v audiálních médiích. Účastníci kurzu si osvojí základní postupy potřebné ke zpracování tématu do podoby rozhlasových zpravodajských příspěvků, publicistických pořadů a rozhlasových pásem. Součástí výuky je úprava psaných textů, ale i určených témat, do mluvené podoby pro hlasatele a moderátory nebo průvodce pořadem, a zvládnutí základní techniky přípravy a realizace rozhlasových mluvených komunikátů. Součástí kursu je kromě vlastní tvorby i úprava psaných textů, agenturních zpráv apod. do mluvené podoby. Pozornost je věnována také přípravě a realizaci monologických vystoupení (zpravodajství) a dialogickým formám, rozhovorům, besedám, diskusím (publicistika).
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární)
Zápočet: k řádnému zakončení a udělení zápočtu musí posluchač absolvovat nejméně 2/3 seminářů a předložit splněné dílčí úkoly zadané v průběhu výuky. Student také předloží písemně vypracovaný bodový scénář příspěvku a na konci semestru pak odevzdá samotný rozhlasový příspěvek. Kolokvium: obhajoba vypracovaného samostatného studentského úkolu.
|
Doporučená literatura
|
-
Strahl, V.: Novinář před mikrofonem, Praha 1993.
-
Boyd, A. Zpravodajství v rozhlase a televizi. CNŽ, Praha 1995.
-
Hladká, J. Tvůrčí proces v žurnalistice, Novinář, Ostrava 1986.
-
Maršík, J. Výběrový slovníček termínů slovesné rozhlasové tvorby. Praha SRT 1999.
-
Schellmann, B. a kol. Média ? základní pojmy, návrhy, výroba. Europa-Sobotáles, Praha 2004.
-
Strahl, V. Novinář před mikrofonem. Karolinum, Praha 1993.
|