Předmět: RTV technika

» Seznam fakult » FIF » KZU
Název předmětu RTV technika
Kód předmětu KZU/RTEB
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu nespecifikována
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Mencl Alexander, Mgr.
Obsah předmětu
1. Představení a komparace aktuálních rozhlasových technologií, jednotlivé funkce v produkčním týmu 2. Psaní scénáře (bodový, technický?) ? stavba zprávy, reportáže 3. Práce s diktafonem / minidiskem ? úvod: pravidla záznamu (ukázky) 4. Práce s diktafonem / minidiskem ? praxe: záznamy studentů a analýza jejich materiálu 5. Práce v terénu (rozhovory) + práce se zvukem ? úvod (ukázky) 6. Práce ve studiu + práce se zvukem ? praxe 7. Střih záznamu ? úvod: volba stop, pravidla (ukázky) 8. Střih záznamu ? praxe: práce studentů na digitální online střižně a analýza jimi sestřihaného materiálu 9. Postprodukce (využití podkresové hudby, nahlašování, ilustračních zvuků, efektů ?) (ukázky) 10. zpracování samostatného studentského úkolu ? natočení krátké zprávy 11. zpracování samostatného studentského úkolu ? střih a postprodukce krátké zprávy 12. prezentace samostatného studentského úkolu ? prezentace záznamu, hodnocení a následná diskuze

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Výstupy z učení
Rozhlasová a televizní žurnalistika je specifickou oblastí novinářské práce. Její úspěšná realizace je závislá na znalostech, dovednostech a umění využívat a ovládat techniku a technologii. Smyslem výuky je proto posluchače seznámit se základními technickými prostředky potřebnými k tvorbě zpravodajských a publicistických rozhlasových a TV pořadů. Specifika mluvených žánrů se od psaných liší nejen jazykovými prostředky, ale i možností jejich dodatečné technické úpravy. Zvláštností rozhlasové a televizní práce je výběr témat vhodných pro zvukové či audiovizuální zpracování, proto je v semináři věnována pozornost jednodušším formám jejich dramaturgické úpravy. Zvláštní pozornost je pak věnována sestavení pracovního scénáře, bodového scénáře, vysílacích listů atp.
Student získá kompetence dané osnovou kurzu
Předpoklady
Cílem kursu je posluchače seznámit s praktickými znalostmi a dovednostmi potřebnými k úspěšnému zvládnutí mluvených žurnalistických komunikátů realizovaných v audiálních médiích. Účastníci kurzu si osvojí základní postupy potřebné ke zpracování tématu do podoby rozhlasových zpravodajských příspěvků, publicistických pořadů a rozhlasových pásem. Součástí výuky je úprava psaných textů, ale i určených témat, do mluvené podoby pro hlasatele a moderátory nebo průvodce pořadem, a zvládnutí základní techniky přípravy a realizace rozhlasových mluvených komunikátů. Součástí kursu je kromě vlastní tvorby i úprava psaných textů, agenturních zpráv apod. do mluvené podoby. Pozornost je věnována také přípravě a realizaci monologických vystoupení (zpravodajství) a dialogickým formám, rozhovorům, besedám, diskusím (publicistika).

Hodnoticí metody a kritéria
Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární)

viz.http://zurnalistika.cz
Doporučená literatura
  • viz.http://zurnalistika.cz.
  • Boyd, A. Zpravodajství v rozhlase a televizi. CNŽ, Praha 1995.
  • Hladká, J. Tvůrčí proces v žurnalistice, Novinář, Ostrava 1986.
  • Maršík, J. Výběrový slovníček termínů slovesné rozhlasové tvorby. Praha SRT 1999.
  • Schellmann, B. a kol. Média ? základní pojmy, návrhy, výroba. Europa-Sobotáles, Praha 2004.
  • Strahl, V. Novinář před mikrofonem. Karolinum, Praha 1993.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr