Vyučující
|
-
Pouperová Olga, doc. JUDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Prameny práva v žurnalistice 2. Právní úprava tištěných médií 3. Právní úprava vysílacích médií 4. Veřejnoprávní média 5. Mediální regulační orgány 6. Svobodný přístup k informacím 7. Právo novinářů na utajení zdroje 8. Kolize svobody projevu s protichůdnými právy a veřejnými zájmy 9. Ochrana osobnosti, soukromí a důstojnosti, informování o veřejně činných osobách, meze oprávněné kritiky 10. Ochrana bezpečnosti státu a veřejné bezpečnosti - verbální trestné činy 11. Autorita a nezávislost moci soudní, informování o soudním řízení, kritika soudů 12. Ochrana zdraví a morálky, regulace reklamy
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení
|
Výstupy z učení
|
Předmět se skládá ze dvou tématických celků: 1. První celek zahrnuje přednášky č. 1 - 4. Jejich účelem je seznámit posluchače se základními právními pojmy a poskytnout jim přehlednou informaci o struktuře právního řádu České republiky. Důraz je kladen na základní terminologii nezbytnou pro výklad mediálního práva. 2. Druhá část kurzu je obsahově zaměřena na mediální právo. Výklad reflektuje specifické postavení novináře ve společnosti a právní aspekty s tím související. Přednášky se proto vztahují zejména ke svobodě projevu a právní regulaci médií v demokratickém státě.
Student získá kompetence dané osnovou kurzu
|
Předpoklady
|
Absolvování kursu Základy práva.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška
viz: http://zurnalistika.upol.cz
|
Doporučená literatura
|
-
Bartoň, M. (2002). Svoboda projevu a její meze v právu ČR. Linde, Praha.
-
Herczeg, J. Meze svobody projevu. 1. vydání. Praha : Orac, 2004.
-
Chaloupková - Holý. Zákon o provozování rozhlasového a televizního vysílání - komentář, C.H. Beck, 2004.
-
Chaloupková, H. (2001). Zákon o právech a povinnostech při vydávání periodického tisku (tiskový zákon) a předpisy související - komentář. C. H. Beck, Praha.
-
Rozehnal, A. (2004). Mediální právo. Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk.
-
Sokol, T. (2001). Tisk a právo. Orac, Praha.
|