Vyučující
|
-
Foretová Petra, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Základní vymezení problematiky, opakování dosavadních poznatků týkajících se komunikace: základní složky komunikačního procesu a komunikačního aktu (verbálního a neverbálního); komunikativní vs. řečové jednání; vztahy mezi textem, komunikační situací, účastníky komunikace; předpoklady řečového jednání. 2. Význam pojmu ?pragmatika?; pozice pragmatiky jako vědy/disciplíny/přístupu; vztah pragmatiky k jednotlivým vědeckým disciplínám; pragmatika lidské komunikace; pragmatika vs. pragmalingvistika; ?pragmatické? v komunikačním procesu. 3. Komunikativní jednání; komunikativní kompetence; řečově-komunikativní předpoklady ke komunikaci; úspěšná komunikace versus neúspěšná komunikace; narušená komunikace. 4. Reference jazykového jednání (reference anaforická, reference jakožto jednání, pragmatický koncept reference); deiktické a performativní výrazy; deiktický systém v jazyce. 5. Kontext z pohledu pragmatiky; role kontextu v interpretaci, druhy kontextů; pragmatické konstituenty jazykového kontextu. 6. Předpoklady úspěšné komunikace; teorie presupozice (logicko-sémantické vs. pragmatické pojetí presupozice); sociokomunikativní relevance vs. propozice výpovědi. 7. Text jako základní jednotka řečového chování z hlediska pragmatiky: otázky koheze a koherence textu; informační struktura textu; předmět řeči; izotopické řetězce v textu. 8. Teorie řečových aktů; ilokuční a perlokuční potenciál komunikačních aktů; ilokuční (sociokomunikační) funkce textu (přání, příkazy aj.); performativní paradoxy. 9. Problém relevance jazykového jednání: konverzační maximy a implikatury (kooperační princip, princip relevance, zdvořilostní princip); generalizované vs. partikulární implikatury; konvenční vs. konverzační implikatury. 10. Nekooperativní komunikace; způsoby porušování maximy kooperace, maximy relevance; asertivní chování; ironie; konfliktní komunikace. 11. Manipulativní strategie; jazyk reklamy; média jakožto způsob manipulace s recipientem; komunikační strategie v reklamních komunikátech. 12. Komunikační strategie v publicistice; kritická analýza diskurzu; formy a metody konverzační analýzy; specifika mediálního diskurzu.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Kolokvovaná forma zakončení předmětu PRGB pro studenty OLTK.
Student získá kompetence dané osnovou kurzu
|
Předpoklady
|
Znalost základních pojmů z oblasti lingvistiky a sémiotiky.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Seminární práce
Podmínky udělení zápočtu: ? spoluúčast na semestrálním projektu ? maximálně dvě absence ? plnění jednotlivých úkolů během semestru. Kolokvium: obhajoba semestrálního projektu.
|
Doporučená literatura
|
-
Encyklopedický slovník češtiny. Praha, NLN 2004.
-
Austin, J. L. Jak udělat něco se slovy, Filosofia, Praha 2000.
-
Hirschová, M. Pragmatika v češtině. Olomouc 2006.
-
Machová, S.-Švehlová, M. Sémantika a pragmatická lingvistika. Praha, PdF UK 2001.
-
Mey, J. L. Pragmatics. Oxford and Cambridge, Blackwell 1993.
-
Searle, J. R. Speech acts. An essay in the philosophy of language. Cambridge, CUP 1969.
-
Watzlawick, P., Bavelasová, J.B., Jackson, D.D. Pragmatika lidské komunikace. Hradec Králové: Konfrontace, 1999..
|