Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
1. Jazykověda, gramatika 2. Kodifikace, norma SČ, vývojové tendence, ortografie 3. Tvoření slov - pravopis 4. Internacionalismy - pravopis 5. Morfologie - pravopisný přesah 6. Psaní velkých písmen. 7. Syntax - věta, polovětné konstrukce - interpunkce 8. Syntax - souvětí - interpunkce 9. Shoda podmětu s přísudkem
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Cílem práce v seminářích bude připomenutí a následné prohloubení znalosti spisovné normy současného psaného jazyka. Důraz bude kladen na zvládnutí složitějších jevů, jejichž znalost je žádoucí s ohledem na budoucí profesní zaměření studentů a v nichž se u uživatelů jazyka často objevují nedostatky.
Schopnost vytvářet psané texty, které nebudou zatížené gramatickými nedostatky.
|
Předpoklady
|
Elementární gramatická kompetence.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Písemná zkouška, Analýza výkonů studenta
Zápočet: - 75% účast na seminářích, - úspěšné vypracování dílčích testů. Kolokvium: - úspěšné zodpovězení otázek týkajících se pravopisné problematiky.
|
Doporučená literatura
|
-
Hlavsa, Z., kol. Český jazyk pro I. - IV. ročník SŠ, mluvnická a stylistická část, Praha 1995..
-
Hlavsa, Z., kol. Pravidla českého pravopisu, Praha 1993 (v pozdějších vydáních)..
-
Nebeská, I. Jazyk, norma, spisovnost, Praha 1966..
-
Petr Karlík e.a. (1995). Příruční mluvnice češtiny. Praha.
-
Staněk, V. Jak psát správně čárky, Praha 1997..
|