1. Úvod, struktura kursu, literatura, rozdělení prezentací. 2. Úvod do problematiky politické komunikace a volebních kampaní: pojmy, definice, typologie, stav výzkumu v ČR. Teorie politické komunikace a volebních kampaní. 3. Volby do PS PČR 2006 a politická komunikace v českých volbách. Analýza prostředků kampaně. Srovnání kampaní politických stran. 4. Vývoj volebních kampaní v závislosti na vývoji politických stran. Politická komunikace ve volebních kampaních. 5. Volební kampaně před senátními a krajskými volbami 2008. Role komunikačních profesionálů v kampaních. 6. Politická komunikace a marketingové strategie oslovení voličů. Význam a účinky volebních kampaní v teorii a praxi. 7. Pozitiva a negativa marketingu ve volebních kampaních. 8. Současné trendy volebních kampaní. Politická komunikace, politická propaganda a politická reklama. 9. Role volebních průzkumů a komunikování jejich výsledků v předvolebních kampaních. 10. Role médií a informačních technologií v politické komunikaci. Využití internetu v politické komunikaci. 11. Média a volby: role médií jako komunikačního prostoru při vytváření veřejného mínění o volbách. 12. Shrnutí. Závěrečný test.
|
Cílem kursu je uvedení posluchačů do problematiky politické komunikace jak z hlediska teoretických přístupů, tak historického vývoje i politické praxe. Posluchači se seznámí se základními pojmy, definicemi a typologiemi v oblasti politické komunikace, budou jim představeny teorie politické komunikace a výzkumné přístupy, které k nim odborníci zaujímali. Vyučující se bude věnovat také vývoji a proměně charakteru volebních kampaní v závislosti na vývoji politických stran a stranické soutěže. Vedle toho bude provedena charakteristika tří vývojových fází kampaní: premoderního, moderního a postmoderního stádia. Z hlediska praktického dopadů kampaní bude analyzována problematika jejich účinků na voliče, budeme se také soustředit na roli médií, informačních technologií a osobností v kampaních.
|