Název předmětu | Psychologie komunikace |
---|---|
Kód předmětu | KZU/PMKNB |
Organizační forma výuky | Přednáška |
Úroveň předmětu | Magisterský |
Rok studia | nespecifikován |
Semestr | Zimní a letní |
Počet ECTS kreditů | 6 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinně-volitelný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Dostupnost předmětu | Předmět je nabízen přijíždějícím studentům |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
1.-3. Vymedzenie ľudskej komunikácie v rámci psychológie: - definície komunikácie podľa psychologických škôl a prístupov - funkcie, druhy, spôsoby - ontogenéza - vývoj komunikácie u jedinca a v spoločnosti - komparácia s inými vednými odbormi 4.-6. Teórie verbálnej a neverbálnej komunikácie: - psychologické definície (+komparácia s inými odbormi) - čo radíme do V a N komunikácie (+paralingvistická stránka) - výskumy v súvislosti s V a N komunikáciou a kritika teórií - komunikačné bariéry, motivácia komunikovať, komunikačné kanály (a chyby) 7. Zdravá komunikácia a poruchy v komunikácii - klinická psychológia - stručný opis patológii v komunikácii 8.-10. Kyberpriestor a komunikácia - masová komunikácia z psychologického hľadiska - socializácia, sociálne učenie (aktívne, zámerné, spontánne), identita (kultúrna, činitele, vplyv globalizácie), ovplyvňovanie správania a postojov (mechanizmy, zmena, potreby, proces) - hry, médiá, sociálne siete - rozdiely (s face to face), vplyv (na jedinca a skupinu, spoločnosť), identita (disinhibičný efekt, vytváranie náhradnej identity a vplyv na komunikáciu), fake news (prečo sú populárne a ľahko sa šíria z hľadiska) 11.-13. Komunikačné stratégie - efektívna komunikácia a rétorika - aktívne načúvanie, empatia (pravidlá a cieľ a.n.) - manipulácia v komunikácii - v interpersonálnych vzťahoch a skupinách, mediálna manipulácia (zmena postojov, reklama, persuázia) - konflikt - typy kon., prínos, príčiny, správanie v kon., typy prekonávania a riešenia kon. - asertívna komunikácia - ako komunikačný štýl (a životný postoj), komparácia s agresívnou a pasívnou k., princípy, ciele - kritika - typy, prijatie
|
Studijní aktivity a metody výuky |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Výstupy z učení |
Kurz je zameraný na získanie prehľadu a rozšírenie poznatkov o najvýznamnejších psychologických teóriách v súvislosti s komunikáciou. Účelom kurzu je nie len vysvetliť problematiku komunikácie v rôznych teoretických rovinách, ale i prakticky zapojiť poslucháča a poukázať na mnohé aktuálne poznatky a problematiku.
Student získá přehled o nejvýznamnějších psychologických teoriích, které mají k problematice komunikace nějaký vztah. |
Předpoklady |
Schopnost práce s odborným textem, včetně textů anglických.
|
Hodnoticí metody a kritéria |
Ústní zkouška, Esej
- pravidelná účasť na seminároch - aktívna účasť na seminároch - vypracovanie eseje |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Mediální studia se specializací na žurnalistická studia (2019) | Kategorie: Publicistika, knihovnictví a informatika | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Mediální studia (2019) | Kategorie: Publicistika, knihovnictví a informatika | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Mediální studia se specializací na kulturální studia (2019) | Kategorie: Publicistika, knihovnictví a informatika | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Mediální studia se specializací na komunikační studia (2019) | Kategorie: Publicistika, knihovnictví a informatika | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |