Předmět: Psychologie komunikace

» Seznam fakult » FIF » KZU
Název předmětu Psychologie komunikace
Kód předmětu KZU/PMKNB
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 6
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Kňažek Gabriel, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1.-3. Vymedzenie ľudskej komunikácie v rámci psychológie: - definície komunikácie podľa psychologických škôl a prístupov - funkcie, druhy, spôsoby - ontogenéza - vývoj komunikácie u jedinca a v spoločnosti - komparácia s inými vednými odbormi 4.-6. Teórie verbálnej a neverbálnej komunikácie: - psychologické definície (+komparácia s inými odbormi) - čo radíme do V a N komunikácie (+paralingvistická stránka) - výskumy v súvislosti s V a N komunikáciou a kritika teórií - komunikačné bariéry, motivácia komunikovať, komunikačné kanály (a chyby) 7. Zdravá komunikácia a poruchy v komunikácii - klinická psychológia - stručný opis patológii v komunikácii 8.-10. Kyberpriestor a komunikácia - masová komunikácia z psychologického hľadiska - socializácia, sociálne učenie (aktívne, zámerné, spontánne), identita (kultúrna, činitele, vplyv globalizácie), ovplyvňovanie správania a postojov (mechanizmy, zmena, potreby, proces) - hry, médiá, sociálne siete - rozdiely (s face to face), vplyv (na jedinca a skupinu, spoločnosť), identita (disinhibičný efekt, vytváranie náhradnej identity a vplyv na komunikáciu), fake news (prečo sú populárne a ľahko sa šíria z  hľadiska) 11.-13. Komunikačné stratégie - efektívna komunikácia a rétorika - aktívne načúvanie, empatia (pravidlá a cieľ a.n.) - manipulácia v komunikácii - v interpersonálnych vzťahoch a skupinách, mediálna manipulácia (zmena postojov, reklama, persuázia) - konflikt - typy kon., prínos, príčiny, správanie v kon., typy prekonávania a riešenia kon. - asertívna komunikácia - ako komunikačný štýl (a životný postoj), komparácia s agresívnou a pasívnou k., princípy, ciele - kritika - typy, prijatie

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
Kurz je zameraný na získanie prehľadu a rozšírenie poznatkov o najvýznamnejších psychologických teóriách v súvislosti s komunikáciou. Účelom kurzu je nie len vysvetliť problematiku komunikácie v rôznych teoretických rovinách, ale i prakticky zapojiť poslucháča a poukázať na mnohé aktuálne poznatky a problematiku.
Student získá přehled o nejvýznamnějších psychologických teoriích, které mají k problematice komunikace nějaký vztah.
Předpoklady
Schopnost práce s odborným textem, včetně textů anglických.

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Esej

- pravidelná účasť na seminároch - aktívna účasť na seminároch - vypracovanie eseje
Doporučená literatura
  • Drapela Viktor J. (2003). Přehled teorií osobnosti.. Praha.
  • Sedláková, R. (2014). Výzkum médií: nejužívanější metody a techniky. Praha: Grada.
  • VYBÍRAL, Z. (1997). Úvod do psychologie komunikace.. Hradec Králové.
  • Z. Vybíral. (2000). Psychologie komunikace. Portál, Praha.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Mediální studia se specializací na žurnalistická studia (2019) Kategorie: Publicistika, knihovnictví a informatika - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Mediální studia (2019) Kategorie: Publicistika, knihovnictví a informatika - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Mediální studia se specializací na kulturální studia (2019) Kategorie: Publicistika, knihovnictví a informatika - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Mediální studia se specializací na komunikační studia (2019) Kategorie: Publicistika, knihovnictví a informatika - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -