Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
1. Informace, redundance a entropie - stabilita a dynamika psychiky a komunikace. Problém diplastie (Poršněv) a psychologické účinky multimédií na komunikaci. 2. Imitace a kontraimitace jako psychologické faktory motivace komunikačního (sociativního) chování. Imitace jako kognitivní klíč - nonimitace, desimilace, nondesimilace a vzory komunikačního chování (Grác). 3. Postoje jako emocionální atributy asertivity - prosazování cílů komunikací/ v komunikaci. Melancholie a smích (Bergson a Freud), smích v komunikaci. 4. Psychologie hry. Tenze a detenze. Komunikace jako tenze a detenze. 5. Psychologie konfliktu. Hra, konflikt a utopie jako virtuální prožívání času. Konfliktní komunikace. Komunikace jako terapie konfliktu. 6. Kreativita jako psychologický problém. Psychologie imaginace a kreativity. Mentální mechanizmy fantazie (aglutinace, schematizace, miniaturizace atd.) a jejich vliv na komunikaci 7. Exemplifikace, sugesce, kontagiozita - politik jako tzv. hraniční osobnost (Krejčí, Grác). Specifika politické komunikace z hlediska psychologie. 8. Psychosociální distinkce masy a davu. Masa a dav jako psychologické kategorie (Le Bon, Freud). Neurotické potřeby jako diagnostický signál v komunikaci (Horneyová, Szondi). 9. Definice mediálního adresáta a psychosociální zaměřenost osoby - stereotypy a jejich čtení. Stereotypy v komunikaci. 10. Psychologie a estetika - psychogeneze emocionálního účinku. Estetika informace. (Vygotskij). 11. Etická a religiózní dimenze psychologie (James) a současná multimediální komunikační praxe v globalizaci. 12. Problém občanské emoce (tzv. migrující emoce), mezi-kulturní sociální psychologie, krize levicových hnutí (Krejčí) a globalizace komunikačních kanálů.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Výstupy z učení
|
Ve druhém semestru přednáškovo-seminárního cyklu je důraz položen na upevnění starších znalostí a tvorbu podmínek pro odborné psychologické myšlení posluchačů, které jediné je cestou k prohlubování přesné diagnostiky komunikačních obtíží a problémů. V seminářích jsou rozvíjeny aplikace získávaných poznatků a s nimi spjatých komunikačních zručností a jejich psychologické efektivity. Procvičována je rovněž Berneho transakční diagnostika dialogu z hlediska pragmatiky, ale i běžných poruch a neuróz evidovatelných v komunikaci všech úrovní - od dyadické po technologicky podporovanou masovou.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška, Seminární práce
Požadavky k zápočtu: - pravidelná aktivní účast v semináři - příprava na semináře (znalost zadaných textů) - úspěšné (75%) absolvování zápočtového testu Požadavky ke kolokviu: - rozprava nad seminární prací analyzující některý z probíraných komunikačních problémů
|
Doporučená literatura
|
-
Bergson, H. O smiechu. Bratislava : 1968.
-
Drapela, V. J. (2008). Přehled teorií osobnosti. Praha: Portál.
-
Freud, S. (1991). Totem a tabu. Praha.
-
Königová, M. (2007). Tvořivost. Praha: Grada.
-
Poršnev, B. F. (1979). O začiatkoch ľudských dejín. Bratislava : Pravda.
-
Schlegel, L. (2007). Transakčná analýza. Trenčín: Vydavatelstvo F.
-
Valček, P. (2006). Čítanka - texty k psychológii masovej komunikácie. Bratislava : KŽ FF UK.
-
VYBÍRAL, Z. (2005). Psychologie komunikace. Praha : Portál.
|