Předmět: Novodobé dějiny čes.zemí v evropském kontextu

» Seznam fakult » FIF » KZU
Název předmětu Novodobé dějiny čes.zemí v evropském kontextu
Kód předmětu KZU/NCDBB
Organizační forma výuky bez kontaktní výuky
Úroveň předmětu nespecifikována
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Jílek Viktor, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Společenské, ekonomické základy novověku, český kontext 2. Myšlenkové proudy a ideologie 18. - 19. století 3. Politického vývoje českých zemí od konce 18. století do 1. světové války, česko-německé vztahy 4. Marxismus-leninismus, fašismus, nacionální, totalitní systémy 20. století 5. ČSR - demokratický stát uprostřed Evropy, nacionální, nenacionální problémy 6. Mnichovský diktát, tzv. druhá republika, Protektorát Čechy a Morava 7. Poválečný vývoj - odsun sudetských Němců, nástup komunistické totality 8. Československo 1948 - 1989 - politická, ekonomická, sociální, kulturní situace 9. Židovské obyvatelstvo na území dnešní ČR

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
Cílem výuky bude upevnění a prohloubení vědomostí v oblasti nejnovějších národních dějin, a to v širším kontextu dějin evropských. Zvláštní pozornost bude věnována tématům aktuálním pro dnešní dobu. Výuka jednotlivých témat nebude kontinuální, ale průřezová, v rámci zachycení vývojových souvislostí budou témata navzájem propojována. Zejména se to týká českého a německého nacionalismu od národního obrození přes problémy v době první republiky, okupace po odsun německého obyvatelstva po roce 1945, respektive vyrování se s odsunem ve druhé polovině 20. stolení, včetně zněužití tématu v soudobé politice. Případně se to týká myšlenkových a ideologických základů vývoje ČR od 18. století, včetně kořenů v době osvícenství, po 90. léta 20. století, a to se zvláštním zřetelem k totalitarismům, jejich projevům politickým, ekonomickým, sociálním (kontextualizována bude současná situace ve východní Evropě). Pro úspěšné pochopení dějinného vývoje je nezbytné uvedení základních faktorgrafických údajů dějinných událostí. Na ně následně bude navazovat analýza příčin, vnitřních souvislostí a důsledků historických událostí, vztahů a jevů, diskuse o nich. K diskusi budou využity referáty a koreferáty. Vzhledem k zaměření se na vybrané okruhy problémů je seznam základních témat rámcový, přičemž uchopení témat (hloubka záběru) bude podřízena přiblížení trendů vývoje, souvislostí, myšlenkových základů, dominantních událostí v novověkém vývoji ČR. Ambicí není suplovat výuku na střední škole a procházet všechna témata detailně.
Kurz umožní absolventům orientovat se v současném komplikovaném světě, jehož podoba je výslednicí dějů minulých. Pro žurnalisty znamená dostatečná historická kompetence nezbytný předpoklad, aby mohli zodpovědně mediálně zpracovávat současné události, které mají historický kontext.
Předpoklady
Cílem kursu je upevnění a prohloubení základních vědomostí v oblasti vývoje novodobé české společnosti od počátku první světové války do vzniku samostatné ČR, a to ve vazbě na širší vývoj evropský, ale i světový. Sledovány budou myšlenkové proudy a ideologie, včetně jejich společensko-politického uplatnění. Zvláštní pozornost bude věnována tématům aktuálním pro dnešní dobu. Ke každému tématu budou nejdříve uvedeny základní faktografické údaje, následovat bude v rámci seminární části předmětu analýza příčin, vnitřních souvislostí a důsledků historických událostí, vztahů a jevů, diskuse o nich. K diskusi budou využity referáty a koreferáty; zodpovězeny budou případné dotazy. Předpokladem je faktografická příprava studentů na každý seminář.

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška

Zápočet: - aktivní 75% účast na výuce, - zpracování tezí (prezentace) k vybranému tématu, - 2 testy (první test - od 18. století do vzniku ČSR, včetně znalostí myšlenkových proudů od osvícenství po marxismus včetně; druhý test - Československo a Česká republika ve 20. století, včetně nalostí totalitárních ideologií /leninismus, stalisnismus, fašismus, nacismus/). Kolokvium: - prověření znalosti podle okruhů přednáškového kurzu.
Doporučená literatura
  • Bartoš, J., Trapl, M. Československo 1918-1938. Fakta, materiály, reálie, Olomouc 1991.
  • Bělina, P., kol. Dějiny zemí koruny české 2., Litomyšl 1995.
  • Dokulil, M., Čapka, F., Vaculík, J. Vybrané kapitoly z nejnovějších československých dějin I, Brno 1994.
  • Dokulil, M., Čapka, F., Vaculík, J. Vybrané kapitoly z nejnovějších československých dějin II, Brno 1996.
  • Kranzen, E. K. Die Vertriebenen: Hitlers letzte Opfer, Propyläen, München 2001.
  • Marek, J., kol. České a československé dějiny 2., Praha 1991.
  • Olivová, V. Dějiny Československa 1918 - 1938, Sv. 1 - 2, Praha 1992.
  • Vaculík, J. Obecné dějiny novověku IV (1789-1918), Brno 1999 (skriptum)..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr