Vyučující
|
-
Sloboda Zdeněk, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Základní údaje o kurzu, forma zakončení. | Terminologie: Gender, pohlaví, sexualita | Esencializmus, patriarchát (genderová smlouva) a heteronormativita jako základní společenské mechanizmy formující maskulinitu. 2. Vztah feminismu a mužských studií. | Mužská studia vs. Kritická mužská studia | Nadvláda mužů 3. ?Muži se nerodíme, muži se stáváme? - teorie socializace genderu (psychoanalýza, teorie učení; sociobiologie, marxizmus, funkcionalizmus, sociální konstruktivizmus, dekonstrukce), dětství jako ?homophobic passage? 4. MaskulinitY: různá pojetí maskulinity, rozdělení euro-amerických maskulinit (Connell) | Jiné maskulinity - černé, asijské a islámské 5. Muži v rodině: otcové a synové; muž-dítě, muž pečující 6. Muž na pracovním trhu. Skleněný výtah. Tokenizmus. Slaďování rodinného a pracovního života. | Muži v ?ženských? profesích. 7. Armáda a sport. Mužské tělo. Agresivita, násilí a kriminalita mužů. | Mužské přátelství | Volný čas, hodnoty a životní styl mužů. 8. Muži a média: muži v mediálních obsazích a jako publikum a konzumenti. Mužské žánry, fanouškovství, mužské herecké ikony, lifestylové časopisy. Komerční maskulinity (new lad, metrosexuál, übersexuál, NuRo). 9. Sexualita mužů. | Třetí pohlaví, homofobie a homosexualita. 10. Homosexuální identity: coming out, medvědi a kožeňáci, ?vykroucení?, gay-otcovství. | Fenomén travesti.| Gay prostituce a pornografie. 11. Gay a lesbické hnutí v ČR a jeho mezinárodní srovnání. 12. Bisexualita jako ohrožení heteronormativního řádu. Trans-identity.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Projekce (statická, dynamická)
|
Výstupy z učení
|
V rámci kurzu se budeme ze sociálně-konstruktivistické a genderově-kritické perspektivy zabývat muži, mužstvím, mužskou identitou a reprezentacemi mužství v naší kultuře. V úvodu se seznámíme s pohledy na socializaci mužské identity v naší společnosti. Specificky se zaměříme na vymezení maskulinity vůči feminitě a homosexualitě během dětství a dospívání, jelikož budování mužské identity bývá označováno jako ?homophobic passage?. Dalším tématem bude reflexe muže v kontextu rodiny (částečně pracovního trhu) - coby chlebodárce, hlavy rodiny, kutila, podpantofláka, velké dítě a pečujícího otce. Značnou část kurzu věnujeme reprezentacím maskulinit(y) (kovbojové, ranaři, outsideři, yuppíci a ti ostatní) v médiích - v lifestylových časopisech, filmu a televizi - a jejich recepci (muži jako čtenáři/diváci). Zabývat se také budeme oblastí mužské sexuality - gay maskulinitami (medvědy, princeznami, sugar daddies a těmi skrytými), cross-dressingem u mužů (travesti, karnevaly), sexuálním násilím a pornografií (mainstreamovou i pro gaye).
Studující rozšíří kromě znalostí - své schopnosti práce s odborným cizojazyčným textem; - zpracují a představí prezentaci na vybrané téma (s podporou odborného textu); - kriticky zhodnotit existující odbornou literaturu k tématu; - Studenti budou obeznámeni se současnými přístupy kulturálních a genderových studií, a s jejich vztahem k ostatním vědeckým disciplínám ; - obeznámenost o existencí vědění o kulturní diversitě, nahlížené z pluralistické perspektivy - schopnost aplikace vědeckých metod při analyzování současných kulturních a mediálních otázek s ohledem na téma kurzu; - schopnost propojovat zkušenost plynoucí z poznání české situace s rámcem nadnárodním a globálním.
|
Předpoklady
|
Kurs slouží jako úvod do mužských studií, která v současnosti představují relativně nový obor zabývající se interdisciplinárním výzkumem sociální, kulturní a historické konstrukce představ o maskulinitě a mužnosti. Program kursu bude věnován nejprve výkladu obecné problematiky výzkumu genderu. V následujících lekcích se budeme zabývat problematikou proměny mamskulnit souvisejícími s rodinou a otcovstvím, pracovním trhem, mužskou sexualitou, násilím, sportovními aktivitami a postojem mužů k feminismu.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Esej, Rozbor jazykového projevu studenta, Systematické pozorování studenta
- Aktivní účast na přednáškách a prezentace referátu dle zadání a určených termínů. - Test ve formě strukturované, odborné a na odborných konceptech založené eseje.
|
Doporučená literatura
|
-
ARCHER, John. Male Violence. London & New York: Routledge, 1994.
-
BORDO, Susan. The Male Body: A New Look at Men in Public and Private. New York: Farrar, Straus & Giroux, 1999.
-
Bourdieu, Pierre. Nadvláda mužů, Praha: Karolinum, 2000..
-
Kimmel, M. / Hearn, J. / Connell R.W. (2005). Handbook of studies on Men and Masculinity. Sage.
-
Kimmel, M. / Messner, M. (1995). Men?s lives. Needham Heights: Allyn and Bacon.
-
KIMMEL, Michael. The Gendered Society. New York & Oxford: Oxford University Press, 2000.
-
KUPERS, Terry. Revisioning Men's Lives: Gender, Intimacy, and Power. New York & London: Guilford Press, 1993.
-
Mac an Ghaill, Máirtín (ed.). (1996). Understanding Masculinities. Buckingham: Opne University Press.
-
MESSNER, Michael. Taking The Field: Women, Men, and Sports. University of Minnesota Press, 2002..
-
ŠMÍDOVÁ, Iva. "Muži v České republice podle jiných mužů" in: Sociální studia 7 (2002), s. 89-117.
-
WHITEHEAD, Stephen. Men and Masculinities: Key Themes and New Directions. Cambridge: Polity Press, 2002.
|