Předmět: Metody a techniky výzkumu v mediálních studiích 2

» Seznam fakult » FIF » KZU
Název předmětu Metody a techniky výzkumu v mediálních studiích 2
Kód předmětu KZU/MTV2
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 6
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Peterová Věra, Mgr. Ph.D.
  • Ryšavý Dan, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Program předmětu: 1. Základní oblasti výzkumu mediální komunikace. Komerční versus akademický výzkum. Postup výzkumného projektu. 2. Metody sběru dat o lidech: kvantitativní přístupy. Dotazníkové šetření. 3. Metody sběru dat o lidech II: kvalitativní přístupy. Hloubkový rozhovor. Zúčastněné pozorování. 4. Kvantitativní a kvalitativní výzkum mediálních obsahů: Berelsonova obsahová analýza, sémiotická analýza. 5. Výzkum veřejného mínění. Prezentace výzkumů v médiích. 6. Studentské prezentace výzkumných projektů s rozpravou. Seznam literatury: Angová, I. (1991) Desperately Seeking the Audience. Routledge. Barthes, R. (2004) Mytologie. Dokořán. Berger, A. A. (1991) Media Analyses Techniques. SAGE. Disman, M. (1993) Jak se vyrábí sociologická znalost. Karolinum. Doyle, G. (2002) Understanding Media Economics. SAGE. Eco, U. (2005) Meze interpretace. Karolinum. Fairclough, N. (2003) Analysing Discourse. Textual Analyses for social research. Routledge. Hansen, A., Cottle, S., Negrine, R. Newbold, Ch. (1998) Mass Communication Research Methods. Hendl, J. (2009) Kvalitativní výzkum. Portál. Krueger, R. A., Caseyová, M. A. (2000) Focus groups: A practical guide for applied research. SAGE. McQuail, D. (1997) Audience Analyses. SAGE. Sedláková, R. (2015) Výzkum médií. GRADA. Trampota, T., Vojtěchovská, M. (2010) Metody výzkumu médií. Portál Wimmer, R. D., Dominick, J. R. (2006) Mass Media Research. An Introduction.Thomson.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Výstupy z učení
Předmět studenty seznámí se základními metodami výzkumu mediální komunikace. Studenti si osvojí metodiku výzkumu tří hlavních oblastí zkoumání médií: 1) výzkumu mediálních organizací, 2) výzkumu mediálních obsahů a 3) výzkumu mediálních publik. Po absolvování předmětu budou studenti schopni aplikovat základní techniky výzkumu mediální komunikace používané v akademickém prostředí a porozumí technikám stávajících komerčních výzkumů médií. Cílem disciplíny je tak seznámit posluchače s metodologií v kvantitativním a kvalitativním mediálním výzkumu. Navíc je znalost metodologie výzkumu nezbytnou podmínkou úspěšného pochopení výsledků výzkumů, s nimiž se bude absolvent oboru ve své praxi běžně setkávat.
Student získá dovednost realizace výzkumného projektu v oblasti mediálních studií.
Předpoklady
Absolvování kursu MTV1. Základní znalost metodologie sociálních věd a schopnost číst v anglickém jazyce.

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná zkouška

Kritéria hodnocení předmětu: - Prezentace některé z vybraných metod 20 % - Návrh výzkumného projektu a jeho obhajoba 40 % - Závěrečný test 40 %
Doporučená literatura
  • Adams, K. A., & Lawrence, E. K. Research methods, statistics, and applications.
  • Berger, A. A. Media and communication research methods: an introduction to qualitative and quantitative approaches.
  • Disman, M. 1993: Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum..
  • Fay. 2002: Současná filozofie sociálních věd. Praha: Slon..
  • Fiske, J. Introduction to communication studies. London 1992.
  • Gibson, B., & Hartman, J. Rediscovering grounded theory.
  • Kerlinger, F. N. 1972: Základy výzkumu chování. Praha: Academia..
  • Knapp, H. (2014). Introductory statistics using SPSS. Thousand Oaks, Calif: SAGE Publications.
  • Margolis, E., & Pauwels, L. The SAGE handbook of visual research methods.
  • Morgan, D. L. Integrating qualitative and quantitative methods: a pragmatic approach.
  • Noelleová, E. Výzkum veřejného mínění. Úvod do metod demoskopie. Praha 1968.
  • Popper, K. R. 1997: Logika vědeckého bádání. Praha: Oikoymenh. .
  • Trampota, T. - Vojtěchovská, M. 2010: Metody výzkumu médií. Praha: Portál..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Mediální studia minor (2019) Kategorie: Publicistika, knihovnictví a informatika 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Mediální studia (2019) Kategorie: Publicistika, knihovnictví a informatika 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Mediální studia maior (2019) Kategorie: Publicistika, knihovnictví a informatika 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Mediální studia se specializací na žurnalistická studia (2019) Kategorie: Publicistika, knihovnictví a informatika 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Mediální studia se specializací na kulturální studia (2019) Kategorie: Publicistika, knihovnictví a informatika 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Mediální studia se specializací na komunikační studia (2019) Kategorie: Publicistika, knihovnictví a informatika 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní