Vyučující
|
-
Orság Petr, doc. PhDr. Ph.D.
-
Trampota Tomáš, PhDr. Ph.D.
-
Sloboda Zdeněk, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Mediální obsahy - koncepty, přístupy ke zkoumání a trendy 2. Mediální publikum - koncepty, přístupy ke zkoumání a trendy 3. Média jako ekonomicko-politické instituce 4. Mediální produkce I (způsob tvorby mediální produkce, intervenující faktory a procesy, mediální produkce jako informace / diskurs) 5. Mediální produkce II (různá pojetí konceptualizace mediální produkce, vybrané teoretické / analytické přístupy ke zkoumání mediální produkce) 6. Publikum I (charakteristika publika, vztah publika k ostatním segmentům procesu masové komunikace, různá pojetí konceptualizace publika) 7. Publikum II (vybrané teoretické / analytické přístupy zkoumání publika) 8. Efekty MK I (vymezení pojmu, konceptualizace z hlediska různých teoretických přístupů) 9. Efekty MK II (klasifikace efektů, historický nástin vývoje zkoumání efektů MK) 10. Perspektivy vývoje 11. Aktuální témata MS I - média a systémy (politika, ekonomika, kultura, ..) 12. Aktuální témata MS II - média a procesy (globalizace, postmoderna, gender, individualizace, on-line komunity, ..)
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Kurs navazuje na předmět Mediální studia I a v něm nastíněnou problematiku dále rozvíjí a tematizuje. Jeho cílem je popsat základní charakteristiky médií jako sociokulturního fenoménu, jednotlivé segmenty a roviny procesu mediální komunikace a možnosti jejich systematického zkoumání, které je interpretováno z různých teoretických a analytických pozic. Důraz je kladen na propojení problematiky MS s dalšími disciplínami, které se věnují stejnému předmětu (interdisciplinaritu). Závěrečná část kursu je věnována aktuálním klíčovým tématům, kterými se MS zabývají.
- schopnost kritické analýzy náročné akademické literatury v ČJ a AJ - demonstrovat své porozumění současné odborné literatuře k tématům probíraných v semináři - obeznámenost s existencí vědění o kulturní diversitě, nahlížené z pluralistické perspektivy - schopnost vést diskuzi o kulturních, mediálních a společenských tématech, které souvisejí s oborem mediální studia
|
Předpoklady
|
Kurs navazuje na předmět Mediální studia I a v něm nastíněnou problematiku dále rozvíjí a tematizuje.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
Požadavky k zápočtu: Aktivní účast na přednáškách, předpokládá se samostatné studium textů, vztahujících se k jednotlivým tematickým okruhům.
|
Doporučená literatura
|
-
Barker, Ch. Slovník kulturálních studií. Praha 2006.
-
Berger, A. A. Media and communication research methods: an introduction to qualitative and quantitative approaches.
-
Bhabha, H. The location of culture. London 1994.
-
Cook, G. The discourse of advertising. London 1992.
-
Dahlgreen, P. What´s the meaning of this? Viewers plural sense making of Tv news. In: Culture and Power: Media, Culture and Society reader. London 1994.
-
Eldridge, J. GUMG. Vol I.: News content, language and visuals. London 1995.
-
Gibson, B., & Hartman, J. Rediscovering grounded theory.
-
Knapp, H. (2014). Introductory statistics using SPSS. Thousand Oaks, Calif: SAGE Publications.
-
Krippendorff, K. Contant analysis: an introduction to its methodology. London 1980.
-
Livingstone, S. Making sense of television. London 1998.
-
Mareš, P., Rabušic, L., & Soukup, P. Analýza sociálněvědních dat (nejen) v SPSS.
-
Sedláková, R. (2014). Výzkum médií: nejužívanější metody a techniky. Praha: Grada.
-
Warnick, B., Inch, E. S. Critical thinking and communication. The use of reason in argument. New York 1989.
|