Vyučující
|
-
Peterová Věra, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. uvedení do problematiky - komunikační/mediální studia a mediální komunikace (MK) 2. interdisciplinární charakter MS a místo v systému věd 3. metodologický a pojmový aparát MS, rekapitulace a specifikace koncepcí struktury MK 4. nástin vývoje zkoumání MK (přehled základních epistemologických, teoretických a analytických přístupů) 5. paradigmatická struktura komunikačních/mediálních studií I (ideové zdroje a východiska zkoumání MK - přehled) 6. paradigmatická struktura KMS II (pozitivistická - interpretativistická epistemologie, postpozitivismus - konstruktivismus - kritický přístup - pragmatismus) 7. MS jako humanities / MS jako social sciences 8. klíčové koncepty, osobnosti 9. kognitivně-empirická tradice MS (východiska, klíčové koncepty, osobnosti) 10. komunikačně-technologická tradice MS (východiska, klíčové koncepty, osobnosti) 11. kriticko-spekulativní tradice MS (východiska, klíčové koncepty, osobnosti) 12. kulturální tradice MS (východiska, klíčové koncepty, osobnosti)
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Kurs je zaměřen na uvedení do problematiky mediálních studií a vytvoření rámce, v jehož intencích je možno tematizovat problémy spojené s mediální komunikací obecně i ty, s nimiž se budou studenti setkávat v dalších předmětech (jak obecných teoreticko-analytických, tak těch, které se specializují na dílčí oblasti dané problematiky). Cílem kursu (v bezprostřední návaznosti na tzv. kompendium mediálních studií) je zmapovat základní teorie, přístupy a osobnosti v mediálních studiích, jejich historii, současnost a zasazení do širšího rámce kulturálních studií. Nezbytnou součástí kursu jsou semináře, které jsou věnovány rozboru klíčových textů z oblasti mediálních studií.
- schopnost kritické analýzy náročné akademické literatury v ČJ a AJ - demonstrovat své porozumění současné odborné literatuře k tématům probíraných v semináři - obeznámenost s existencí vědění o kulturní diversitě, nahlížené z pluralistické perspektivy - schopnost vést diskuzi o kulturních, mediálních a společenských tématech, které souvisejí s oborem mediální studia
|
Předpoklady
|
Obeznámenost se základními teoretickými koncepty.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška
Požadavky ke kolokviu: Aktivní účast v semináři, četba zadaných textů a příprava na semináře, úspěšné zvládnutí ověření znalostí probíraných témat formou písemného kolokvia.
|
Doporučená literatura
|
-
Altheide, D. L., & Schneider, C. J. Qualitative media analysis.
-
Avery, R.K. - Eason, D. Critical perspectives on media and society. London 1991.
-
Berger, A. A. Media and communication research methods: an introduction to qualitative and quantitative approaches.
-
Berger, A. A. Popular Culture Genres. Newbury Park: Sage 1992.
-
Fiske, J. Introduction to communication studies. London 1992.
-
Gibson, B., & Hartman, J. Rediscovering grounded theory.
-
Jenkins, H., Ford, S., & Green, J. Spreadable media: creating value and meaning in a networked culture.
-
Knapp, H. (2014). Introductory statistics using SPSS. Thousand Oaks, Calif: SAGE Publications.
-
Mareš, P., Rabušic, L., & Soukup, P. Analýza sociálněvědních dat (nejen) v SPSS.
-
McRobbie, A. Aktuální témata kulturálních studií. Praha 2006.
-
Miller, V. Understanding digital culture.
-
Reifová, I. a kol. (2004). Slovník mediální komunikace.. Praha: Portál.
-
Sedláková, R. (2014). Výzkum médií: nejužívanější metody a techniky. Praha: Grada.
-
Trampota, T. (2006). Zpravodajství.. Praha: Portál.
-
Webster, J. G., Phalen, P. F., & Lichty, L. W. Ratings analysis: audience measurement and analytics.
|