Předmět: Modernost po postmoderně

» Seznam fakult » FIF » KZU
Název předmětu Modernost po postmoderně
Kód předmětu KZU/MPMM
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu nespecifikována
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
Obsah předmětu
1. Dědictví postmodernismu (2 lekce) 2. Křesťanské kořeny moderního ateismu (2 lekce) 3. Teorie reflexivní modernizace mezi Anthony Giddensem, Ulrichem Beckem a Scottem Lashem (2 lekce) 4. Bruno Latour - nikdy jsme nebyli moderní! (2 lekce) 5. Jak lze navrátit smysl slovu modernost - tři stezky interpretace (socializace normativní nadhodnoty, inverze významu/"hermeneutika podezření", reflex(e) na nezamýšlené důsledky) (2 lekce) 6. Porozumění modernitě jako předpoklad "vyrovnání se s komunismem" (2 lekce) 7. koncept světových dějin jako dnešní zodpovědnosti za imperialistický včerejšek globalizované modernity (1 lekce) a vyjednávání s ne-Západními kulturami

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
Cílem seminářů je předložit posluchačům možnou cestu k vyrovnání se s postmodernou v návaznosti na některá díla politické filosofie (Immanuel Kant, Michel Foucault, Michael Walzer, kritická teorie, J.-F. Lyotard), ale i na sociologické reflexe (Zygmunt Bauman, Ulrich Beck, Bruno Latour) a snaha zohlednit historický kontext západní kultury, jejímž je modernost projevem (zejména návaznost na křesťanství). Náplní kursu je především problematika tzv. druhé moderny, tj. rekonstrukce osvícenského projektu na bázi vyrovnání se s postmoderními kritikami. Kurs se mj. zaměří na debaty kolem tzv. druhé moderny a reflexivní modernizace, odehrávajícím se hlavně na půdě sociologie (koncept reflexivity, jak je utvářen v přístupech Ulricha Becka, Anthony Giddense, Scotta Lashe a Bruno Latoura), a hledán bude i svůj vlastní pokus o vyrovnání s modernitou, založený na začlenění postmodernistických perspektiv do moderního vidění světa.
Student získá kompetence dané osnovou kurzu
Předpoklady
Obeznámenost se základními tezemi o postmoderně.

Hodnoticí metody a kritéria
Seminární práce

Požadavky ke kolokviu: Aktivní účast v semináři, četba zadaných textů a příprava na semináře, úspěšné zvládnutí ověření znalostí probíraných témat při rozpravě nad týden před konáním kolokvia odevzdanou seminární prací (min. 5 normostran na předem konzultované téma).
Doporučená literatura
  • Arendtová, Hannah. Vita activa neboli o činném životě, přel. Václav Němec, OIKOYMENH, Praha 2007..
  • Baudelaire, Charles. Úvahy o některých současnících, přel. Jan Vladislav et. al., Odeon, Praha 1968..
  • Borradori, Giovanna. Filosofie v době teroru. Rozhovory s Jürgenem Habermasem a Jacquesem Derridou, Nakladatelství Karolinum, Praha 2005.
  • Foucault, Michel. Slova a věci, přel. Jan Rubáš, Computer Press, Brno 2007.
  • Jameson, Fredric. Postmodernism, or, the Cultural Logic of Late Capitalism, Duke University Press, Durham 2005.
  • Lash, Scott. Another Modernity. A Different Rationality, Wiley - Blackwell 1999.
  • Latour, Bruno. Reassembling the Social. An Introduction to Actor-Network Theory, Oxford University Press, New York 2005.
  • Škabraha, Martin. Tři stezky (ke) komunismu, Britské listy, 14. 8. 2008, http://www.blisty.cz/art/42093.html.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr