Předmět: Modernost po postmoderně

» Seznam fakult » FIF » KZU
Název předmětu Modernost po postmoderně
Kód předmětu KZU/MPMM
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu nespecifikována
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Škabraha Martin, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Dědictví postmodernismu (2 lekce) 2. Křesťanské kořeny moderního ateismu (2 lekce) 3. Teorie reflexivní modernizace mezi Anthony Giddensem, Ulrichem Beckem a Scottem Lashem (2 lekce) 4. Bruno Latour - nikdy jsme nebyli moderní! (2 lekce) 5. Jak lze navrátit smysl slovu modernost - tři stezky interpretace (socializace normativní nadhodnoty, inverze významu/"hermeneutika podezření", reflex(e) na nezamýšlené důsledky) (2 lekce) 6. Porozumění modernitě jako předpoklad "vyrovnání se s komunismem" (2 lekce) 7. koncept světových dějin jako dnešní zodpovědnosti za imperialistický včerejšek globalizované modernity (1 lekce) a vyjednávání s ne-Západními kulturami

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
Cílem seminářů je předložit posluchačům možnou cestu k vyrovnání se s postmodernou v návaznosti na některá díla politické filosofie (Immanuel Kant, Michel Foucault, Michael Walzer, kritická teorie, J.-F. Lyotard), ale i na sociologické reflexe (Zygmunt Bauman, Ulrich Beck, Bruno Latour) a snaha zohlednit historický kontext západní kultury, jejímž je modernost projevem (zejména návaznost na křesťanství). Náplní kursu je především problematika tzv. druhé moderny, tj. rekonstrukce osvícenského projektu na bázi vyrovnání se s postmoderními kritikami. Kurs se mj. zaměří na debaty kolem tzv. druhé moderny a reflexivní modernizace, odehrávajícím se hlavně na půdě sociologie (koncept reflexivity, jak je utvářen v přístupech Ulricha Becka, Anthony Giddense, Scotta Lashe a Bruno Latoura), a hledán bude i svůj vlastní pokus o vyrovnání s modernitou, založený na začlenění postmodernistických perspektiv do moderního vidění světa.
Student získá kompetence dané osnovou kurzu
Předpoklady
Obeznámenost se základními tezemi o postmoderně.

Hodnoticí metody a kritéria
Seminární práce

Požadavky ke kolokviu: Aktivní účast v semináři, četba zadaných textů a příprava na semináře, úspěšné zvládnutí ověření znalostí probíraných témat při rozpravě nad týden před konáním kolokvia odevzdanou seminární prací (min. 5 normostran na předem konzultované téma).
Doporučená literatura
  • Arendtová, Hannah. Vita activa neboli o činném životě, přel. Václav Němec, OIKOYMENH, Praha 2007..
  • Baudelaire, Charles. Úvahy o některých současnících, přel. Jan Vladislav et. al., Odeon, Praha 1968..
  • Borradori, Giovanna. Filosofie v době teroru. Rozhovory s Jürgenem Habermasem a Jacquesem Derridou, Nakladatelství Karolinum, Praha 2005.
  • Foucault, Michel. Slova a věci, přel. Jan Rubáš, Computer Press, Brno 2007.
  • Jameson, Fredric. Postmodernism, or, the Cultural Logic of Late Capitalism, Duke University Press, Durham 2005.
  • Lash, Scott. Another Modernity. A Different Rationality, Wiley - Blackwell 1999.
  • Latour, Bruno. Reassembling the Social. An Introduction to Actor-Network Theory, Oxford University Press, New York 2005.
  • Škabraha, Martin. Tři stezky (ke) komunismu, Britské listy, 14. 8. 2008, http://www.blisty.cz/art/42093.html.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr