Předmět: Média a politika

» Seznam fakult » FIF » KZU
Název předmětu Média a politika
Kód předmětu KZU/MPM
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Zámec Radim, Mgr. Ph.D.
  • Páral Karel, Mgr. et Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1) Úvod do problematiky. Stručný nástin dějin médií. Média a vznik veřejnosti. 2) Kritéria klasifikace mediálních systémů podle Hallina a Manciniho: struktura mediálních trhů, politický paralelismus, profesionalizace žurnalistiky, státní regulace. Středomořský systém médií polarizovaného pluralismu. Sociální a historický kontext vzniku, vztah k politice, stupeň politického paralelismu, vnější názorová pluralita. 3) Blízkost modelu polarizovaného pluralismu se systémy médií v Latinské Americe. Rozdíly a společné body. Role médií při státním převratu v Hondurasu roku 2009. Média v období diktatury a demokratizace 4) Demokraticko-korporativistický model médií. Sociální a historický kontext vzniku, vztah k politice, politické systémy daných zemí, stupeň politického paralelismu, způsoby regulace atd. 5) Česká média a politika. Meziválečná situace; média ve službách komunismu, struktura mediálního trhu, politický paralelismus, regulace, transformace a deregulace po roce 1989. Studentské prezentace 6) Liberální model médií. Sociální a historický kontext vzniku, vztah k politice a ekonomické sféře, politický systém daných zemí, stupeň politického paralelismu, vnitřní názorová pluralita médií. Příčiny konvergence ostatních mediálních systémů k liberálnímu. 7) Depolitizace a soumrak liberální demokracie, "estetizace" politiky. Studentské prezentace 8) Instrumentalizace médií ekonomickou sférou a její dopady na demokracii. Případ Murdochovy News Corp. 9) Instrumentalizace médií vládními strukturami na příkladu válečné propagandy a její dopady na demokracii. 10) Promítání dokument War made easy a následná diskuze nad faktory ovlivňující instrumentalizaci médií politikou 11) Média a ideologie, zaujatost médií (?). Studentské prezentace. 12) Média a utváření moderního národa jako imaginárního politického společenství. Studentské prezentace

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
Cílem předmětu je seznámit studenty se složitými vztahy mezi médii a politikou na základě komparace různých politických a mediálních systémů v západní Evropě, USA, ČR a Jižní Americe. Vycházíme z předpokladu, že není možné hledat jednoduché kauzální vztahy mezi médii a politikou, neboť obě sociální pole jsou složitě spojeny i s dalšími sférami jako např. ekonomika, nejrůznější zájmové skupiny atd. V první části semestru budeme analyzovat vývoj mediálních systémů západní Evropy (středomořské státy, země severní a střední Evropy, Velká Británie), USA, Kolumbie a ČR. Konkrétně se zaměříme na to, jak se proměňovala společenská role médií (včetně normativních očekávání) v těchto státech během 19. a 20. století, jak se měnilo napojení médií na politické a jiné společenské instituce a jak jednotlivé státy regulovaly média. Analýza se zaměří také na současnou globální expanzi angloamerické koncepce tzv. objektivní žurnalistiky ("hlídací pes demokracie), formálně nezávislé na politických strukturách a fungující v tržním prostředí mediálních globálních korporací. V druhé části kurzu se kriticky zaměříme na depolitizaci západních demokracií, jistou estetizaci politiky a na hledání složitých vztahů mezi těmito jevy a médii. Objektem kritiky bude i fungování médií v tržním prostředí, pojetí tzv. objektivní žurnalistiky a instrumentalizace médií politickými strukturami.
- schopnost analyzovat problémy z interdisciplinární perspektivy - osvojení schopnosti pracovat s odbornou literaturou - rozvinutí schopnosti odborné polemiky.
Předpoklady
Základní obeznámenost s fungováním politiky a médií.

Hodnoticí metody a kritéria
Rozhovor

- řádná účast na hodinách (15%) - ústní zkouška z témat probíraných v hodinách (60%) - prezentace v hodině (15%) minimální hodnocení: 66%
Doporučená literatura
  • Anderson, B. Pomyslná společenství", in Hroch, M.: Pohledy na národ a nacionalismus. Praha, Slon, 2003, 239-269..
  • Bednařík, Petr - Jirák, Jan - Köpplová, Barbara. Dějiny českých médií. Grada, Praha, 2011.
  • Curran, J. "Nový pohled na masová média a demokracii", in Jirák, J. - Říchová, B.: Politická komunikace a média, Karolinum, Praha 2000.
  • Fairclough, Norman. Media discourse, Arnold, London, 1995.
  • Hallin, Daniel C. - Mancini, Paolo. Systémy médií v postmoderním světě. Portál, Praha, 2008.
  • Hauser, Michael. "Depolitizace a soumrak liberální demokracie", in Kritika depolitizovaného rozumu. Grimmus, Všeň, 2010, 61-77.
  • Chomsky, N. - Herman, E. Manufactoring consent. Vintage, 1988.
  • McChesney, Robert W. Problém médií. Grimmus, Všeň, 2009.
  • Meyrowitz, J. ude a nikde. Vliv elektronických médií na sociální chování. Karolinum, Praha, 2006.
  • Ramonet, Ignacio. La tiranía de la comunicación. Debate, Madrid, 1998.
  • Stöckelová, Tereza. "Spočítej a panuj: de/politika kalkulace", in Kritika depolitizovaného rozumu. Grimmus, Všeň, 2010, 61-77.
  • THOMPSON, J. B. Média a modernita. Praha : Karolinum, 2004.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr