Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
1. uvedení do problematiky - komunikační/mediální studia a mediální komunikace (MK) 2. konceptualizace základních pojmů MK ve společenskovědních a humanitních disciplínách (komunikace, sdělení, interpretace, význam, ...) 3. interdisciplinární charakter studia MK 4. sémiotika, lingvistika a MK, využití v komunikačních a mediálních studiích 5. teorie informace/systémů a MK, využití v komunikačních a mediálních studiích 6. sociologie, sociální psychologie, teorie sociální komunikace a MK, využití v komunikačních a mediálních studiích 7. mediální komunikace jako proces a jeho segmentace 8. základní komunikační modely MK 9. kontext MK (společnost a kultura) 10. mediální instituce (základní charakteristiky, determinanty a procesy) 11. mediální produkce a mediální obsahy(způsob tvorby mediální produkce, intervenující faktory a procesy, mediální produkce jako informace / diskurz) 12. publikum (charakteristika publika, vztah publika k ostatním segmentům procesu masové komunikace) 13. efekty MK (vymezení pojmu, klasifikace efektů)
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Cílem kurzu TMK I je seznámení se s obecně teoretickými aspekty problematiky komunikace a získání si základních poznatků z dalších disciplín, s nimiž jsou komunikační a mediální studia svázána. Kurz by tak měl vytvořit předpoklady pro návazný kurz, který je věnován samotné problematice mediální komunikace. Získané poznatky by měly poskytnout prostor pro hlubší vhled do dané problematiky z hlediska různých teoretických a analytických přístupů.
Student získá kompetence dané osnovou kurzu
|
Předpoklady
|
schopnost práce s odborným textem
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Seminární práce
Aktivní účast na přednáškách, příprava na semináře a vypracování a prezentace vybraného tématu v semináři.
|
Doporučená literatura
|
-
Berger, A. A. Making sense of media: key texts in media and cultural studies. Oxford 2005..
-
Berger, A. A. Media and communication research methods: an introduction to qualitative and quantitative approaches.
-
Burton, G. - Jirák, J.:. Úvod do studia médií. Brno 2003..
-
DeFleur, M. - Ballová, S. J.:. Teorie masové komunikace. Praha 1996.
-
Fay, B. Současná filosofie sociálních věd. Praha 2002.
-
Gibson, B., & Hartman, J. Rediscovering grounded theory.
-
Knapp, H. (2014). Introductory statistics using SPSS. Thousand Oaks, Calif: SAGE Publications.
-
Mareš, P., Rabušic, L., & Soukup, P. Analýza sociálněvědních dat (nejen) v SPSS.
-
McQuail, D. Úvod do teorie masové komunikace. Praha 1999.
-
Pácl, P. Tři etapy sociologického výzkumu hromadných sdělovacích prostředků. Ostrava 1995..
-
Sedláková, R. (2014). Výzkum médií: nejužívanější metody a techniky. Praha: Grada.
|